Apotekforeningens administrerende direktør, Per T. Lund, har tatt årets influensavaksine på apotek.

10000 influensavaksiner allerede satt på apotek

I år tilbyr 600 norske apotek årets influensavaksine. Det skal gjøre det enklere for folk å vaksinere seg.

10400 nordmenn har tatt influensavaksinen på apotek siden vaksinen ble tilgjengelig for tre uker siden, viser ferske tall fra Apotekenes bransjestatistikk. I fjor ble det satt rundt 14 000 influensavaksiner på apotekene i løpet av hele sesongen.

– At så mange har valgt å vaksinere seg mot influensa på så kort tid viser at det er et stort, udekket behov. Det viser også at befolkningen ønsker et trygt og lett tilgjengelig alternativ til fastlegekontor og kommunale vaksinetilbud, sier Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen.

Antall apotek som nå tilbyr vaksinen har økt fra 250 til 600 apotek fra i fjor.

– At tilbudet nå er utvidet til 400 flere apotek gjør det enda mer tilgjengelig for folk. Da kan man bare stikke innom når det passer, sier Lund.

Alle over 12 år kan stikke innom sitt lokale apotek for et stikk. Det eneste de trenger er en resept fra en lege.

Langt unna målet i Norge

Nær 1,6 million personer i Norge har økt risiko for komplikasjoner av influensa. I 2018/19 var den selvrapporterte dekningen på 39 prosent. Det er en økning på nesten 50 prosent fra året, ifølge Folkehelseinstituttet.

 – Dersom målet om at 75 prosent av risikogruppen skal influensavaksineres må det tas i bruk flere virkemidler. I en undersøkelse gjennomført av Norstat svarte 7 av 10 at de kunne tenke seg å ta vaksine på apotek. Myndighetene må legge til rette for at flere kan velge hvor de ønsker å ta vaksiner. Det vil være enda lettere dersom apotekansatte kan sette vaksine uten resept fra lege, sier Lund.

På spørsmål om hvordan Folkehelseinstituttet stiller seg til at andre aktører enn fastleger og helsestasjoner, som for eksempel apotek, tilbyr influensavaksine, svarer Karoline Bragstad, fungerende avdelingsleder i Folkehelseinstituttets influensaavdeling følgende:

 – Vi synes det er fint. Vi tror det øker tilgjengeligheten for influensavaksinasjon. Spesielt for de som synes vaksinering er vanskelig å få til i hverdagen eller ikke får det til av andre årsaker.

Men Bragstad er tydelig på at de som skal tilby vaksineringen må oppfylle visse vilkår:

– Vaksinasjonen må skje under forskriftsmessige forhold og trygge rammer, slik som på apotek, sier hun.