Legemiddelbruken til befolkningen i Oslo bare på 77 prosent av landsgjennomsnittet.

Minst legemidler i Oslo og Rogaland

Oslo-folk bruker minst legemidler. Rogaland og Sogn og Fjordane følger på de neste plassene.

Det viser 2018-tallene fra Apotekenes bransjestatistikk.

Befolkningen i Oslo bruker bare 77 prosent av landsgjennomsnittet. Det betyd at hver Oslo-borger bare bruker litt over en daglig legemiddeldose hver i gjennomsnitt, mot landsgjennomsnittet som er på 1,5 doser. Det er et langt sprang opp til Rogaland, som bruker 92 prosent av landsgjennomsnittet.

I Hedmark brukte innbyggerne i gjennomsnitt 645 definerte døgndoser (DDD) [i] hver i 2018, over 60 prosent mer enn i hovedstaden. Det tilsvarer at hver hedmarking i snitt tok opp mot to legemidler hver eneste dag i hele fjor. Østfoldingene følger like bak, med 642 døgndoser. Også Oppland ligger over 600 doser pr innbygger.

Pensjonist-fylkene bruker mest

Det er en klar sammenheng mellom legemiddelbruk og befolkningenes alderssammensetning. De som er eldre enn 67 år bruker nesten fire ganger så mye legemidler som de som er under 67. Mens nesten 20 prosent av innbyggerne i Hedmark og Oppland er over 67 år, er tilvarende tall for Oslo så vidt over 10 prosent. Også i Rogaland er det en mindre del av befolkningen som er over 67 år. Østfold og Sogn og Fjordane skiller seg ut fra denne trenden. Det er en høyere andel 67 år+ i Sogn og Fjordane enn i Østfold. Like vel ligger de i hver sin ende av skalaen.

Sammenheng med uførhet og sykmeldinger

Det er også rimelig å anta at legemiddelbruk kan ha sammenheng med faktorer som andel uføre og sykmeldte. Tall fra Kommuneprofilen viser at Østfold har en høy andel både uføre og sykmeldte sammenlignet med de fleste andre fylkene. Både Oslo og Rogaland har en lav andel både uføre og sykmeldte, og et lavt legemiddelforbruk. Også Akershus og Sogn og Fjordane har færre uføre og sykmeldte enn de fleste andre fylkene.

________

[i] Måleenheten DDD er definert som den antatt gjennomsnittlige døgndose ved preparatets hovedbruksområde (indikasjon) hos voksne. Det er viktig å være klar over at den dosen legen forskriver, i mange tilfeller avviker fra DDD som kun må betraktes som en teknisk måleenhet.