BioMars samarbeidsprosjekt i Kina kjøper fiskefôrprodusenten Haiwei

Pressemelding   •   nov 29, 2016 10:55 CET

Stående, fra venstre: Ricle Chen, Business Development, Tongwei; Yuan Shihua, Chairman of the B, BioMar-Tongwei; Henrik Aarestrup, VP Emerging Markets, BioMar; Niels Alsted, VP Asia, BioMar Foran: Guo Yizhong, CEO, Tongwei, Carlos Diaz, BioMar Group

BioMars samarbeidsprosjekt i Kina, BioMar-Tongwei Biotech (Wuxi) har kjøpt 100 % av aksjene i fiskefôrprodusenten Haiwei, som ligger i Sør-Kina.

Konsernsjef i BioMar Carlos Diaz uttaler at dette oppkjøpet passer perfekt med BioMars strategiske fokus på det øvre segmentet i det kinesiske oppdrettsmarkedet.

– Vi er svært lykkelige over å ha inngått denne avtalen på vegne av BioMar-Tongwei.
Haiwei har en svært høy stjerne blant fiskeoppdrettere og vi skal fortsette å bygge videre på Haiwei-merkevaren og utvikle selskapet. Vi har stor tro på at BioMar kan bidra til ytterligere fremgang for Haiwei og selskapets utvikling gjennom å tilføre prosesskunnskap, FoU-metodikk and kontinuerlig forbedring av fôrsammensetninger, sier Carlos Diaz.

Tongwei Co. Ltd., BioMars samarbeidspartner i Kina, har eid Haiwei de siste tre årene. Tongwei gjennomførte en vellykket snuoperasjon av Haiwei og selskapet er i dag en ledende leverandør av fôr til arter som lateolabrax japonicus i det sørlige Kina.

Carlos Diaz understreker at dette oppkjøpet er i tråd med BioMars globale strategi «Shaping the Future»: – Dette oppkjøpet er et viktig initiativ, og fortsetter vår strategi med å vokse i våre kjernemarkeder samt innenfor nye arter og geografiske områder. Dette utgjør et viktig skritt for vår avdeling for fremvoksende markeder, som spiller en nøkkelrolle i denne strategien, sikrer vekst for BioMar og utvikler nye markeder, integrerer oppkjøp og betjener nye arter.

Geografisk er oppkjøpet av Haiwei i tråd med BioMars ambisjoner for samarbeidet i Kina på grunn av fabrikkens beliggenhet i den sørlige delen av landet i nærheten av Macau, som er et viktig område for oppdrett. Oppkjøpet kommer til å bidra med en volumøkning på over 600.000 tonn til BioMars kinesiske samarbeidsselskap.

– Helt siden vi gikk ut med meldingen om at samarbeidet mellom BioMar Group og Tongwei Co. Ltd. hadde til hensikt å opprette en fôrfabrikk i Kina, har dette felleseide prosjektet hatt en svært positiv utvikling. Vi samarbeider kontinuerlig med vår partner og vi arbeider med å lansere høyytelsesfôr på det kinesiske markedet. BioMar fiskefôr blir allerede produsert i Chengdu i den sørlige delen av midtre Kina og en ny fabrikk er under oppføring i Wuxiområdet, i nærheten av Shanghai, som i utgangspunktet vil ha en kapasitet på 50.000 tonn med mulighet for utvidelse til 100.000 i fremtiden, forklarer Carlos Diaz.

Byggingen av BioMar-Tongweis fabrikk i Wuxi er i rute og man regner med at oppstart av driften vil skje i andre halvdel av 2017.

Kontaktpersoner for ytterligere informasjon:

Carlos Diaz, CEO BioMar Group, cdz@biomar.no

Henrik Aarestrup, Vice President Emerging Markets Division, BioMar Group, haa@biomar.com

Sif Rishoej, Director, Global HR & Corporate Communication, BioMar Group, sri@biomar.com

BioMar Group er en ledende leverandør av høyytelsesfôr til den globale oppdrettsnæringen. BioMar produserer i dag fôr ved fabrikker i Norge, Chile, Danmark, Skottland, Spania, Frankrike, Hellas, Costa Rica og Tyrkia. På verdensbasis leverer BioMar Group fôr til ca. 80 land og til over 45 forskjellige fiskearter. BioMar Group eies 100 % av det danske industrikonsernet Schouw & Co, som er børsnotert i København. Ytterligere informasjon finnes her: www.biomar.com

Kommentarer (0)