Boligbyggs skadedyreksperter fokuserer på bygningsovergripende tiltak for å få bukt med veggedyr. Her fra inspeksjon i en leilighet. Foto: Boligbygg/Anine Falsen

Bedre veggedyrbekjempelse med dedikerte fageksperter

Ved hjelp av egne fast ansatte fageksperter som jobber med skadedyr har Boligbygg fått kontroll på veggedyrutfordringene.

Veggedyr kan ramme alle, men utleieboliger er ekstra utsatt fordi beboere flytter hyppigere inn og ut. Boligbygg Oslo KF har ansvar for de kommunale boligene i Oslo, og de siste årene har foretaket hatt stort fokus på skadedyrbekjempelse, og spesielt mye på veggedyr.

Sent i 2015 ansatte Boligbygg en egen ekspert, en fagansvarlig for skadedyr. Espen Roligheten er utdannet biolog med master i veggedyr. Senere har seksjonen blitt utvidet, og i dag har Boligbygg to fast ansatte eksperter som jobber med skadedyr.

– Veggedyr er et økende problem i Oslo og mange andre steder her i landet, og det er viktig at man tar problemet seriøst. Selv om veggedyr ikke er farlige, er de veldig plagsomme å ha i hus, sier Roligheten.

Boligbygg har lykkes med å redusere kostnadene per skadedyrbekjempelse, og har samtidig fått på plass en rekke forebyggende tiltak som bidrar til å hindre spredningen av veggedyr. Satsningen på skadedyrbekjempelse har resultert i at Boligbygg har fått kontroll over veggedyr- og skadedyrsituasjonen i Oslos kommunale boliger.

Fra kaos til kontroll

– Siden vi vet at veggedyr ofte kan spre seg til flere leiligheter i et bygg, er det umulig å løse problemet uten å få oversikt over hvor mange leiligheter som er rammet, sier Roligheten.

Tidligere håndterte Boligbygg kun veggedyrtilfeller som ble meldt inn.

– Praksisen medførte at det tok lang tid før enkelte tilfeller ble oppdaget, og siden saneringer av flere leiligheter ikke ble koordinert og gjennomført samtidig, fikk veggedyrene fortsette å spre seg, forteller Roligheten.

I perioden 2013 til 2016 brukte Boligbygg mye penger på skadedyrbekjempelse, men veggedyrproblemene økte stadig. Etter at Boligbygg fikk på plass fagekspertise innen skadedyrfeltet har rutinene blitt endret.

For å løse problemene er det viktig å se på et bygg som en enhet og gjøre forebyggende inspeksjoner av alle leiligheter, slik at effektiv og nødvendig sanering kan utføres samtidig. Innføringen av et slikt system har bidratt sterkt til å få kontroll på situasjonen, sier Roligheten, og legger til at det også har hjulpet mye å få på plass en egen rammeavtale med fokus på skadedyr.

– Vi følger opp firmaene tett, og bidrar også til god kommunikasjon med leietakerne som er berørt.

Lavere kostnader og færre reklamasjoner

Ved hjelp av ekspertise, forebyggende arbeid og faglig begrunnede rutiner, har snittkostnaden per skadedyrbekjempelse gått ned de siste årene.

– Dette skyldes god oppfølging av saneringene og at vi har etterkontroller av arbeidet som blir utført. I tillegg har vi et godt samarbeid med våre leverandører. Dette har også resultert i at antall reklamasjoner har sunket, sier Roligheten.

– Vi fokuserer i tillegg mye på forebyggende arbeid og god informasjon til leietakerne. Arbeidet har resultert i at leietakerne oppdager veggedyr tidligere og gir oss beskjed, noe som igjen fører til at vi får lettere saneringsjobber, som er billigere og enklere å løse.

Viktig erfaringsoverføring

Tirsdag 5. november samlet Boligbygg representanter fra elleve av Oslos bydeler, Helseetaten, Folkehelseinstituttet, fem skadedyrfirmaer og representanter fra Bergen, Trondheim, Askøy og Stange kommune, til halvdagsseminar for å snakke om skadedyrbekjempelse. Samme uke var også Roligheten i Zürich for å fortelle om Boligbyggs skadedyrbekjempelse.

– Det er viktig med erfaringsoverføring til andre som jobber med skadedyr og eiendom. Ved å fortelle hva vi gjør for å lykkes her i Boligbygg, kan vi bidra til at flere andre lykkes og at vi klarer å begrense veggedyrspredningen i et større perspektiv, sier Roligheten.

Veggedyr:

• Brune/rødbrune insekter som har seks bein og er omtrent 6 millimeter lange
  • Lever av blod fra mennesker og gjemmer seg ofte nær senger og andre steder hvor mennesker sover
  • Bitt fra veggedyr gir røde merker som klør
  • Forekomsten av veggedyr har økt kraftig over store deler av verden de siste 15 årene

Kilde: Folkehelseinstituttet og Boligbygg Oslo KF