Synnøve (t.v.) og Lilleba er enige om at det er mange gode tilbud på Grorudhuset. Foto: Mariell Midtbø Bøyum/Kikkut

En møteplass på tvers av generasjoner

I det som kanskje må være Groruddalens hyggeligste bygg er det et bredt tilbud til alle, enten du vil drive med yoga, spille bingo, trenger hjelp med telefonen eller bare vil spise en god lunsj.

To ganger i året publiserer Boligbygg et magasin for beboerne i Oslos kommunale boliger. Dette er en av sakene fra vårens utgave.

- Her på Grorudhuset har vi alt fra sykkeltimer og yoga, til bingo, barseltreff og språkkafé. Det er med andre ord en møteplass for alle med tilbud for enhver smak, sier Iren Moen, som er seksjonsleder for Grorudhuset.

Gjennom ulike kulturaktiviteter skal Grorudhuset være en åpen møteplass for alle i nærmiljøet. Bygget har en periode vært pakket inn i forbindelse med byggearbeider, men nå har mange i lokalbefolkningen oppdaget kafeen de har fått i nærområdet – Granitten. Her serveres det varm lunsj, salater og smoothies. Kafeen er åpen mellom 10 og 15 på hverdager.

- Vi har hatt en jevn økning av besøkende, og mange er faste gjester; vi har både barselgrupper og pensjonister som liker å møtes her. Her er det god plass til mange flere, og alle er velkomne, sier Iren.

Bredt tilbud
Deler av Grorudhuset er fortsatt en byggeplass. I høst skal Grorudhuset stå ferdig med 91 Omsorg+ boliger, som er for eldre over 67 som ikke trenger sykehjemsplass, men kan bo i egen bolig med ekstra støtte gjennom servicefunksjoner i bygget.

Allerede nå er en del av leilighetene bebodd av beboere fra seks ulike nasjoner - yngstemann er 68, den eldste 94. Synnøve og Lilleba har bodd på adressen i noen år og er ikke i tvil om hva de synes:

- Maken finnes ikke! Her har vi ingen ting å klage på.

De to damene forteller ivrig om alle tilbudene som finnes på Grorudhuset, og det er tydelig at beboerne har mye å bruke dagene på. De forteller om spennende foredrag, danseoppvisninger, konserter og trimtilbud.

- Og hver torsdag kommer det ungdommer og fikser neglene våre, forteller Synnøve og viser frem en velstelt hånd med nylakkerte negler.

- Tilbudet er et samarbeid med Groruddalen skole, hvor 10. klasse tilbys valgfaget ”Innsats for andre”. Da kommer de og holder språkkafe, gir telefon- og datahjelp og lakker neglene til de som vil her hos oss, forklarer Iren.

Aktivitetene på Grorudhuset drives i stor grad på frivillig basis, og de fleste er åpne for alle. Enkelte av de besøkende blir faktisk så glade i tilbudet at de melder seg som foredragsholdere og instruktører! Og nye frivillige ønskes varmt velkommen.

- Hvis noen har lyst til å komme til oss og holde et foredrag eller en oppvisning, eller bidra på andre måter, er det bare å ta kontakt, avslutter Iren.

Fakta:
Grorudhuset ligger i Martin Skatvedts vei 1 på Kalbakken, og eiendommen eies av Oslo kommune ved Boligbygg Oslo KF. Bydel Grorud og mange frivillige sørger for et variert tilbud for alle som tar turen innom. Aktivitetsprogram og annen info på Facebook-siden Grorudhuset.