Gå videre til innhold
Imran er en av ungdommene som bor i Dælenenggata og deltar i Fremtidshuset. Foto: Eivind Røhne

Gir ungdom en ny start

Fremtidshuset i Dælenenggata hjelper ungdom med å bygge et hjem og strukturere en hverdag.

To ganger i året publiserer Boligbygg et magasin for beboerne i Oslos kommunale boliger. Dette er en av sakene fra høstens utgave.

I en leilighet i Dælenenggata kommer og går 15 ungdommer som de vil. Noen ganger for å spise middag, andre dager for å gå gjennom planer eller få hjelp til å få oversikt over uka. Leiligheten er treffpunktet for ungdommene som bor i leilighetene Fremtidshuset leier av Boligbygg i bygget.

Denne dagen dekkes det på til lunsj med stearinlys, blomster og tallerkener til alle som kanskje vil komme. Ved bordet er det plass til alle. En drøss med ungdommer og to blide voksne. Latteren sitter løst.

– Vi hjelper til med å holde orden i hverdagen. Noen ganger trenger man en voksenperson i livet og da er vi her som trygge voksenpersoner man kan spørre om hjelp, sier Frode Holøymoen. Han er en av to voksne som jobber fast med ungdommene i Fremtidshuset.

Gir råd, ikke dytter og drar
– De som bor her er ungdom som er motivert til å gjøre noe med egen situasjon. Det er et midlertidig tilbud for de som trenger hjelp til å få orden i hverdagen. Frode er en mann man kan komme til med problemer. Eller når man trenger noen som kan bli med til legen for eksempel, da spør ungdommene gjerne Frode.

Da sitter smilet løst og han sier aldri nei. Men streng, det kan han være, som for eksempel om noen har kaos i leilighetene sine eller ungdommene ikke vil gjøre noe.

– Vi lager individuelle planer. Noen kan ha mål om å komme seg ut i aktivitet og andre har kanskje mål om å få økonomisk oversikt og orden. Vi veileder der det trengs, sier han.

Kaféen
De 15 ungdommene som bor i Fremtidshuset har alle en aktivitet på dagtid. Det kan være et kurs, en arbeidspraksis eller en jobb. Flere har jobbet på kaféen som ligger rett rundt hjørnet, Kaffe Lykke. Det er et tema som flere av ungdommene har lyst til å snakke om.

– Jeg gikk rundt og rekrutterte gjester til kaféen, sier Imran med stor iver. Han er en av flere i rommet som har jobbet der nylig.

– Flere jeg snakket med sa at de ikke hadde hørt om kaféen, men så kom de siden jeg inviterte dem, så det var veldig kult. Kaféen er kanskje byens billigste og beste, mener de i Fremtidshuset.

Det har også blitt et godt samlingspunkt for nabolaget. Til beboermøter, barseltreff, venninnelunsjer og andre anledninger.

Kaffen og maten de serverer er populær utover Dælenenggatas grenser.

Banket på alle dører
Da Fremtidshuset åpnet i 2012 gikk Frode rundt i nabolaget og spurte hvordan folk hadde det.

Naboene hadde lite kontakt seg imellom og mange følte seg utrygge. Det var den sterkestes rett og noen hadde til og med satt opp kameraovervåkning i egen regi.

– Vi spurte hva beboerne ønsket seg for å få et tryggere nabolag, forteller Frode. Sammen med kollegaen Christina Uhnger banket han på dører og hilste på alle i området.

– Vi ble nesten et nærmiljøkontor. Beboerne hadde et sted å oppsøke og vi begynte å følge med på hva som skjer i området. Nå er det et helt annet sted, sier han.

I dag er området rundt Dælenenggata 37 og 39 en plass mange vil være. Det har vært en stor forandring fra uhyggelig parkeringsplass til folksom park, og grunnene til det er mange. Boligbygg har tatt ansvar for opprusting av den lille parken, og Bymiljøetaten har ordnet med bedre søppelsortering.

Bydel Grünerløkka med Frode og Christina i spissen har sørget for et godt nærmiljø og kaféen har bidratt til trivsel i området.

– Tenk at nå kommer barnehageungene løpende og begynner å leke i området. Det var utenkelig for noen år siden, sier Christina.

Frode Holøymoen og Christina Uhnger jobber med ungdom i Fremtidshuet. De er den støttende voksenpersonen mange har behov for. (foto: Eivind Røhne)

Tar vare på nabolaget
Ungdommene i Fremtidshuset setter stor pris på det nye nabolaget. Selv spiller de på bordtennisbordet i parken og bruker nærmiljøet godt. Frode forteller at det å være en god nabo er noe de snakker om ofte. Men hvordan er egentlig en god nabo? Han stiller spørsmålet til ungdommene rundt bordet i Fremtidshuset.

– Ikke spille musikk sent på natta, sier ei jente.

– Og resirkulere søppel, sier en gutt noe nølende.

Latteren som henger i rommet sier at dette er noe de har snakket om mange ganger, og at noen kanskje har fått beskjed flere ganger.

Frode utdyper:

– Vi har snakket mye om at det skal være rolig på natta, vi tar hensyn til alle som bor rundt oss og sier fra om ting som ikke fungerer, som for eksempel lys i oppgangen som ikke virker.

Deler gleder og bekymringer
Ungdommene og de to voksne spiser middag sammen to ganger i måneden. Da er det de unge som planlegger og ordner, og Frode og Christina er bare med. Sist lagde Anders taco og for en stund siden dro de på tur til Sverige.

– Det er vanskelig å skape nettverk, men har man aktiviteter er det mye enklere. Dette er ungdom som vil vekk fra sine gamle miljøer og får starte litt på nytt. Da finner vi passende aktiviteter, sier Frode.

Mange av ungdommene tilknyttet Fremtidshuset har jobbet på den koselige nabokafeen Kaffe Lykke.

Fremtidshuset er et midlertidig tilbud og målet er at alle skal klare seg i egen bolig. Kortest botid hadde en ungdom som var der én time før han fant ut at det ikke passet for han, men andre har bodd der i to år.

– Høydepunktene for meg er jo når ungdommen får orden på saker og flytter i egen bolig. Når de får til ting og gjør noe godt, da blir jeg veldig glad, sier Frode.

– Ungdommer har utrolig mange ressurser. Alle har noe å lære bort og her lærer vi av hverandre.

Dette er Fremtidshuset
Fremtidshuset er et oppfølgingstiltak for ungdom startet opp av NAV Grünerløkka i 2012. Tiltaket har to ansatte, og samarbeider med flere aktører for å hjelpe ungdommene med å mestre hverdagen. Fremtidshuset leier ti leiligheter i to bygg av Boligbygg, og leier disse videre til 15 ungdommer som får tett individuell oppfølging.

Fremtidshusets mål
Etter oppholdet på Fremtidshuset er målet at ungdommene skal:

• lære å ta vare på boligen
  • følge normer og regler
  • få oversikt over egen økonomi og papirer
  • mestre renhold og rydding
  • få gode rutiner for kosthold og helse
  • gjøre og holde avtaler

Vil du lese hele BoBra-magasinet?

Klikk her for å komme til nettutgaven.

Harald Wisløff

Pressekontakt Kommunikasjonssjef

Boligbygg Oslo KF

Boligbygg Oslo KF er et kommunalt foretak som eier, forvalter og leier ut Oslos kommunale boliger. Med ca. enn 11 500 boliger og en million kvadratmeter er foretaket Norges største utleier av boliger.

Vi skal sørge for trygge og gode boliger for innbyggere som trenger en tilpasset bolig eller er i en vanskelig livssituasjon.

Våre boliger er fordelt på alle Oslos 15 bydeler og ligger i alt fra verneverdige 1890-gårder til helt moderne nybygg. Som eiendomsforvalter skal Boligbygg bidra til å nå Oslo kommunes ambisiøse mål innen klima og miljø.

Boligbygg Oslo KF
Wergelandsveien 1/3