Direktør Jon Carlsen klipper snoren til den nye ballbingen sammen med Håkon Kleven i bydel Østensjø.

Grillfest for beboerne i Johan Scharffenbergs vei 105

Over en periode på to år har Boligbygg gjennomført et stort rehabiliteringsprosjekt i Johan Scharffenbergs vei 105. Alle leilighetene har fått nye kjøkken og bad, fasaden er pusset opp og uteområdene og garasjen er blitt ny. De store barna har fått en egen ballbinge foran bygningene der de kan spille ball, mens de minste barna kan boltre seg på lekeplassen på baksiden.

For å feire det store løftet i nabolaget, inviterte Boligbygg og bydel Østensjø til grillfest onsdag 25. mai.

Takket beboerne for tålmodigheten

Administrerende direktør i Boligbygg, Jon Carlsen, åpnet den nye ballbingen på eiendommen sammen med økonomisjef Håkon Kleven fra bydel Østensjø.

– På vegne av Boligbygg vil jeg gratulere dere som bor her, og bydel Østensjø, med det nye utseendet til denne eiendommen! Samtidig vil jeg gjerne benytte anledningen til å takke dere beboere, for en utrolig tålmodighet. Prosjektet med å pusse opp her, har jo tatt en stund, og vi har både måttet flytte litt rundt på dere, og dere har hatt håndverkere her over lang tid. Vi setter stor pris på at dere har hjulpet oss med å få til dette, sa Jon Carlsen.

Etter at ballbingen og «nye» Johan Scharffenbergs vei 105 var erklært for åpnet, var det tid for grilling av pølser, kake til de voksne og is til barna. Beboerne fikk en egen kullgrill i åpningsgave, slik at grillfester som denne kan gjentas.

Etterlengtet oppussing

Eiendommen på Skullerud har i flere år vært slitt og trengte en oppussing. Derfor startet Boligbygg opp det store rehabiliteringsprosjektet høsten 2014. I tillegg til å ruste opp selve bygningene, inne og ute, har også uteområdene fått et skikkelig løft, og ballbingen i front er allerede godt brukt av barna som bor her. Boligbygg ønsket å gi beboerne et hyggelig uteområde å oppholde seg på.

I prosjektet har Boligbygg prioritert energibesparende løsninger, slik som å fjerne enkeltberedere på kjøkken og plassere varmtvannsberedere i felles berederrom. I tillegg har alle flater blitt etterisolert og alle kuldebroer er fjernet. Nå fremstår Johan Scharffenbergs vei 105 som «ny» – både ute og inne.

Dette har Boligbygg gjort i prosjektet:

• pusset opp alle bad og alle kjøkken: til sammen 110 rom. Badene er blitt utvidet, og har nå plass til vaskemaskin.
  • pusset opp alle oppganger, og lagt inn nye overlys
  • totalrenovert hele fasaden og alle innganger
  • pusset opp garasjen, som har fått LED-lys og oppmerket rømningsvei
  • brannsikret alle leiligheter og oppganger
  • satt i stand utomhusområdet
  • bygget ballbinge foran de to byggene, med trapp, atrium og med sykkelparkering
  • etablert gangvei rundt bygget, slik at rullestolbrukere kommer rundt bygget
  • rehabilitert dekket mellom bygningene, med ny membran og asfalt, samt tre nye sluk for bedre avrenning av overflatevann
  • hevet taket med en halv meter og etterisolert taket med 40 cm
  • etablert nye friskluftsventiler i fasaden, med nye kanaler og vifter på taket
  • satt opp nye avfallsbrønner

Boligbyggs prosjektleder har vært Jan-Erik Blomberg.

Entreprenører i prosjektet har vært S-bygg og AF-gruppen.