Blomsterpotter i alle farger hos Fretex. Foto: Anna Vaagland/Kikkut

La skattejakten begynne

En manns søppel er en annens manns skatt! La deg bli inspirert til å dra på skattejakt i bruktbutikker, på loppemarkeder eller på internett. Her kan du finne unike ting til lave priser, i tillegg til å spare miljøet.

Artikkelen er fra høstutgaven av beboermagasinet BoBra. Les hele magasinet her.

– Hvis du tar deg tid, kan du finne flotte skatter! Folk spør ofte om vi har spesifikke serier eller merker, men da svarer jeg alltid “kanskje i morgen”. Vi vet aldri hva som kommer, forteller butikksjef ved Fretex Alnabru Christine Elmenhorst.

Hvite brudekjoler med lange slep, kurver med ubrukt garn, tekstiler og flere stativer med klær, er det første som møter oss i butikken. Her kan du finne bestikk til 3 kroner per del, melkeglass til 5 kroner og tallerkener til 15 kroner. Butikkjeden lever av folk som rydder hjemme og leverer inn møbler, klær, sportsutstyr og krimskrams.

– Vi ser at når en trend er ferdig, så kommer det til oss. Folk er opptatt av å ha det siste nye hele tiden og bytter ofte ut hele serier av for eksempel dekketøy. Det er ikke bare det gamle som kommer. Vi får mye av det hvite klassiske også.

I Oslo-området finnes det flere ulike bruktbutikker, hvor noen har mye klær og andre litt av alt. Fretex Alnabru er en stor, romslig butikk der alt er sortert etter farger. Mange av tingene ser ubrukte ut. Hvis du er ute etter nye ski eller skøyter er dette snart å få kjøpt i butikken på Alnabru.

Fordeler ved å handle brukt
Å handle brukt er miljøvennlig og setter et personlig preg på hjemmet ditt. I tillegg kan du finne mye som kan pusses opp med et malingstrøk, tapet eller tekstiler. Trikset når du skal handle brukt er å lete.

– Folk kjøper brukt fordi det ofte er god kvalitet til en billig penge. Mange er opptatt av miljø og gjenbruk. Mange av tingene vi får inn finnes ikke i vanlige butikker, forteller Christine.

Christine Elmenhorst, butikksjef ved Fretex Alnabru.

Noe som ikke alle har
Heather Ørbeck Eliassen drar ofte på skattejakt på bruktmarkedene. Hun kjøper brukte møbler fordi det er billig, pluss at hun finner ting som ikke alle andre har. Det viktigste for henne er å trives hjemme og hun velger møblene deretter.

– Jeg er opptatt av å finne ting jeg liker og som har personlighet. Når jeg handler brukt, finner jeg ting som ser ubrukt ut til en lav pris, det kaller jeg et godt kupp. I tillegg er det litt vanskelig å kjøpe alt nytt når man skal innrede en hel leilighet.

Innred hjemmet med brukte møbler
Dersom du skal kjøpe brukt på nettet eller loppemarked er det lurt å sjekke møbelet godt selv. Spør gjerne etter flere bilder og om det er synlig slitasje dersom du skal kjøpe på nett. Om du er på loppemarked kan du undersøke møbelet selv. Assisterende butikksjef på Fretex Alnabru, Bjørg Hegrenes, er husets møbelekspert og forteller at kundene er bevisste på hva de vil ha.

– For å unngå bomkjøp, er et tips å ta mål hjemme slik at du vet hva du har plass til. Undersøk gjerne ulike interiørstiler og finn ut hvordan du ønsker å innrede hjemmet ditt. Et godt tips er også kun å kjøpe dersom du virkelig vil ha det!

Sjekker kvaliteten for deg
Før møblene kommer ut i butikken er de nøye vurdert.

– Vi ser etter synlige feil eller mangler, og sjekker slitasje. På eldre stoler og sofaer med fjæring, sjekker vi om fjæringen er i orden og om møblene er gode å sitte i. På kommoder drar vi ut skuffene for å sjekke at de ikke er løse og sitter som de skal.

Hun har lagt merke til at trenden med ulike kjøkkenstoler er populær også her. I tillegg er stiler som retro, marmor, teak og kjente designere i vinden. Når du kjøper brukt kan du altså finne hva som helst.

– Når vi får inn varer fra kjente designere blir det solgt med en gang. Når vi får inn noe helt spesielt, legger vi det ofte ut på Instagram for å vise utvalget vi har i butikken.

Jakten på unike skatter
Skattejakten til Heather foregår for det meste på Finn.no, hvor hun blant annet har fått et skrivebord gratis og kjøpt en sofa til 500 kr. Men trikset er å være rask, fordi de beste tingene forsvinner fort.

– De fleste som selger ting er ærlige på standarden. De opplyser om skader eller synlig slitasje på det de selger. Jeg bruker å sette på varsling på Finn.no hvor jeg krysser av for hva jeg er ute etter, hvilke områder jeg kan hente ting og hvilken prisklasse, sier Heather.

Hun har også funnet mye på loppemarkeder, redesignbutikker eller bruktbutikker. Når det gjelder loppemarked er det viktig å bestemme seg for hva man ser etter og å være tidlig ute.

– På loppemarked er det lov å prute. Men hvis det er noe jeg vil ha så kjøper jeg det. Mange loppemarked tilbyr mobilbetaling, og selv tar hun aldri med seg kontanter. Det finnes i tillegg flere typer loppis-apper hvor man kan kjøpe eller selge ting selv.

Det perfekte stuebordet
Jakten etter det perfekte stuebordet har foregått en stund for Heather. Hun har gått på ulike butikker og funnet mye fint men alltid tenkt at hun kan finne bedre og billigere brukt.

– Folk er litt lei av at jeg ikke har stuebord, og sier at jeg bare skal kjøpe et på butikken. Men problemet er jo at jeg ikke finner det i butikken. Derfor er jeg ofte innom bruktbutikker på let etter noe jeg vil ha.

Det er lurt å se på det du skal kjøpe flere ganger. Tenk over om det vil passe inn hjemme og om du virkelig trenger det.

Noen ganger kan det være greit å ha med seg flere øyne. Heather tar ofte med seg venner eller familie på loppemarked for å få flere meninger. Teak-kommoden som er malt i friske farger likte hun egentlig ikke, men vennene likte den med en gang.

– Jeg liker den bare mer og mer for hver dag. Det er egentlig et av mine beste kupp. Fordi det er veldig god kvalitet, den er ferdig malt og den bare kostet 500 kroner.

Heather har funnet en brukt
telefonbenk i teak
. Foto: Anna Vaagland
Den malte kommoden i friske farger
er ett av Heathers beste bruktkjøp.
Foto: Anna Vaagland

Unngå veggedyr når du handler brukt

Veggedyr, også kalt veggelus, er et blodsugende insekt som gjemmer seg i sprekker. Det har blitt en økning av veggedyr i Norge på grunn av reiser til utlandet, hvor veggedyr blir med hjem som blindpassasjer i bagasjen. De kan også skjule seg i møbler. Noen bruktbutikker sjekker varene for deg, men du bør også sjekke selv. Om du kjøper på loppemarked bør du sjekke etter veggedyr før du tar med varene hjem.

Her er noen tips til hvordan du unngår å få med deg veggedyr hjem når du kjøper brukt:

• Sjekk sprekker og sømmer, både under og på overflaten. Veggedyr kan være vanskelige å se, men om det finnes små svarte prikker bør du unngå å kjøpe møbelet. Brukte madrasser bør sjekkes nøye. Spor etter veggedyr finner man som oftest i hjørner eller ved fester til bein i møbler.
  • Myke møbler i stoff bør vaskes og tørkes ved høy temperatur (minst 60 grader).
  • Veggedyr er vanligvis ikke i klær, men for å være sikker kan du legge klærne i en pose og la dem ligge i fryseren i to-tre dager. Deretter kan du vaske dem.