Internasjonal merkedag mot matsvinn

Pressemelding   •   apr 24, 2019 07:00 CEST

1/3 av maten som produseres globalt kastes hvert år. Tall fra Østfoldforskning viser at det totale matsvinnet i Norge i 2017 var minst 385.000 tonn spiselig mat. Dette tilsvarer ca. 73 kg per innbygger og et økonomisk tap på ca. 22 milliarder norske kroner*. Compass Group Norge markerer i dag Stop Food Waste Day for å vise at vi aktivt tar del i kampen mot matsvinn.

Stop Food Waste Day ble etablert av Compass Group USA og Save the Food i 2017. Formålet var å øke bevisstheten rundt matsvinn og oppfordre industrien til å redusere mengden mat som kastes. Dagen har nå blitt en internasjonal merkedag som markeres hvert år i løpet av Earth Week den siste uken i april.

Informasjon og inspirasjon om hvordan alle kan bli matreddere.

Onsdag 24. april brukes til å informere om matsvinn på våre enheter over hele landet, men også gi inspirasjon til hvordan både industri og privatpersoner med enkle grep kan bli matreddere.

I samarbeid med vår kunde Entra arrangeres det blant annet et Stop Food Waste Day-frokostmøte på Media City Bergen. Hit kommer Mette Nygård Havre, forfatter av boken «Spis opp maten», og Kristine Ullaland, daglig leder i Zero Waste Norge og blogger bak Grønare kvardag, for å dele sine innspill og tips.

Halvere matsvinnet innen 2030

Matsvinnet i Norge skal halveres innen 2030. På veien mot dette målet samarbeider Compass Group Norge med andre aktører i bransjen i prosjektet KuttMatsvinn 2020. Gjennnom dette prosjektet og tett samarbeid med Matvett er vi med på å ta ett ekstra løft for å bekjempe matsvinn i Norge. Vi håper så mange som mulig tar del i å markere Stop Food Waste Day med oss, og at vi sammen kan være matreddere, i dag, og resten av året.

---------

*tallene er fra rapporten "Matsvinn i Norge - Rapportering av nøkkeltall 2015-2017" levert av Østfoldforskning på oppdrag fra Matvett.

Om Compass Group

Compass Group er en verdensledende leverandør av måltidsrelaterte tjenester og andre supporttjenester. Selskapet har virksomhet i mer enn 50 land og rundt 600 000 ansatte på verdensbasis. I Norge drives virksomheten under merkenavnene Eurest, Eurest Services, ESS, Medirest og Eurest Konferanse & Selskap. Compass Group Norge har om lag 2000 ansatte, 2 milliarder kroner i omsetning og en landsdekkende tilstedeværelse.

Kommentarer (0)

Kommentar