Pris til Oslo universitetssykehus

Oslo Universitetssykehus (OUS) mottok forrige uke pris for sitt fokus på å redusere farlige kjemikalier. - Denne prisen gjør at vi får enda større oppmerksomhet rundt vårt arbeid med sikker håndtering og god dokumentasjon av kjemikalier, sier Miljø- og bærekraftansvarlig ved OUS, Tore Havellen.

Over 300 deltakere fikk med seg prisutdelingen under ECOonlines årlige Sommerseminar i Tønsberg.

-  Begrunnelsen for at årets pris går til Oslo universitetssykehus, er deres kontinuerlige arbeid med sikker kjemikaliedokumentasjon. I 13 år har de hatt fokus på å oppdatere sikkerhetsdatablad, gjennomføre risikovurderinger og foreta substitusjon for å redusere farlige kjemikalier, sier daglig leder ved ECOonline, Øyvind Thorsen.

Oslo universitetssykehus eies av Helse Sør-Øst og består av de tidligere helseforetakene Rikshospitalet, Radiumhospitalet, Aker og Ullevål. Sykehuset er landets største med over 20 000 ansatte og står for en betydelig andel av medisinsk forskning og utdanning av helsepersonell i Norge.

-  Alle ved OUS kan til enhver tid gå inn i vårt elektroniske stoffkartoteket for å finne informasjon om de ulike kjemikaliene de må forholde seg til i løpet av en arbeidshverdag. Tilsammen har vi 15 500 oppføringer i stoffkartoteket, sier Havellen. Han legger til at de også samarbeider med Universitetet i Oslo.

I tillegg til at alle kan hente ut informasjon om hva de ulike stoffene inneholder, benyttes stoffkartoteket til å effektivisere avfallshåndtering av kjemikalier.

-  Dette er informasjon som mange av våre ansatte stadig må forholde seg til. Det er jo ikke så populært å helle kjemikaliene i avløpet, avslutter Havellen før han reiser tilbake til OUS for å fortsette sitt arbeid med å miljøsertifisere sykehuset.

ECOonline Award deles årlig ut til virksomheter som har utmerket seg innen arbeidet med å forhindre skader og unødvendig belastning på de ansatte og miljøet, som følge av kjemikalier.

• kjemikalier
  • kjemikalieinformasjon
  • universitetet i oslo
  • oslo universitetssykehus
  • miljø
  • sikkerhetsdatablad
  • stoffkartotek
  • risikovurdering
  • kjemikaliedokumentasjon

ECOonline utvikler løsninger som setter virksomheter i stand til å forebygge skader på mennesker og miljø. På den måten bidrar vi til å redde liv og ta vare på miljøet. Kjemikalier tar årlig livet av flere mennesker enn veitrafikken gjør, i tillegg representerer kjemikalier også en betydelig fare for miljøet.

I dag har mer enn 3 500 bedrifter i Nord-Europa valgt ECOonline som sin leverandør av programvare for kjemikalieinformasjon. Vi opplever høy vekst, og er per i dag mer enn 60 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Tønsberg, Oslo, Göteborg, Espoo (Finland) og Neuchâtel (Sveits).