​Julerush på nett – men folk foretrekker fortsatt butikken

Nordmenn gjør stadig mer gaveresearch på nett. – Vi venter tidenes julerush til nettsidene våre, sier Atle Bakke i Elkjøp.

I desember i fjor besøkte 4,96 millioner nordmenn Elkjøps nettsider – en oppgang på 13 prosent fra året før. I år ventes det at enda flere stikker innom for å sjekke priser og finne de riktige julegavene.

- Vi venter 25 prosent flere besøkende på nettsidene våre i desember i år enn i fjor, og regner dermed med å runde 6 millioner besøkende, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Atle Bakke.

Hjelp til å finne julegaver

Samtidig som Ola og Kari Nordmann sjekker gaveideer på nett i stadig større grad, viser tall at ni av ti kroner som brukes på elektronikk legges igjen i fysiske varehus.

Bakke i Elkjøp tror folk velger den tradisjonelle butikken for å få hjelp til å finne de riktige gavene.

- Vår erfaring er at mange ønsker seg hjelp til å finne de beste julegavene, og velge riktige produkter som passer mottakerne. Vår viktigste jobb i desember er å hjelpe folk med dette, sier Elkjøp-sjefen, som også opplever at kundene setter pris på å julehandle i koselige omgivelser med pynt og julemusikk.

Blant de som foretrekker netthandel er det mange som velger løsningen Collect@Store - bestille på nett og hente i butikk.

– Dette har tatt helt av hos oss. 45 prosent av nettkundene går for Collect@Store, sier Elkjøp-sjefen.

Nordmenn elsker elektronikk

Elektronikk er også i år blant de foretrukne julegavene for nordmenn. I en fersk undersøkelse Elkjøp har gjort, svarer 10.000 på hva de ønsker seg til jul. Øverst på ønskelista står Smart-TV, bærbar PC, smarttelefon og nettbrett.

- Ellers vet vi at helse- og velværeprodukter og kjøkkenutstyr er svært populære julegaver. Mobile telefonbatteri og trådløs lyd blir nok blant årets store bestselgere, sammen med wearables – type aktivitetsarmbånd og smartklokker, sier Bakke.

• atle bakke