Over en million nordmenn skal handle på Black Friday

Black Friday har blitt en etablert handelsdag i Norge, viser våre tall. Handledagen knuste i fjor Elkjøps egne salgsprognoser med en oppgang på 30 millioner. I år ventes et enda større trykk.

Ifølge en undersøkelse Elkjøp gjorde sammen med YouGo i fjor, vil 33 prosent av de spurte helt sikkert eller ganske sikkert handle under årets Black Friday. Det tilsvarer 1,22 millioner nordmenn. Samtidig viser undersøkelsen at 94 prosent av landets befolkning er godt kjent med begrepet Black Friday.

- Vi har nettopp lagt et spennende løp med Singles’ Day bak oss, som fortsatt er en ny handelsdag for kundene våre. Black Friday derimot er et konsept som virkelig har satt seg blant nordmenn – noe vi har erfart de siste årene. Gjennom hele Black Friday-uken i fjor rundet vi en halv miliard, en rekord vi forventer å slå i år, sier Fredrik Tønnesen, Administrerende direktør for Elkjøp Norge.

45 prosent handlet elektronikk

Tallene fra YouGov viser at 26 prosent av de spurte har handlet under Black Friday tidligere, og det var unge nordmenn mellom 18 og 34 år som var de mest ivrige. Blant denne gruppen var det mer enn en av tre som benyttet seg av gode tilbud.

Nærmere halvparten av de som handlet, svarer at elektronikk var blant det som ble handlet.

Venter enda flere kunder i år

- Trenden i fjor blant kundene våre var å gå for oppgradering av hjemmene sine, med store TV-er, kjøkkenmaskiner og mer eksklusive hvitevarer. Det blir spennende å se hva kundene våre ønsker seg i år, sier Tønnesen.

Elkjøp-sjefen tror antallet kunder vil øke i år, både på nett og i butikk.

- Vi har lagt til rette for å ta imot kundene våre uansett hvor de ønsker å handle. Med et handlemønster som er i stadig endring, forventer vi også økt trykk i nettbutikken, noe vi har forberedt oss på, forteller Fredrik Tønnesen.

Fredrik Tønnesen, Administrerende direktør for Elkjøp Norge.

* Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det er rundt 3,7 millioner nordmenn mellom 18 og 74 år i Norge. YouGov-undersøkelsen er gjort blant denne gruppen. Undersøkelsen er for øvrig gjort blant et representativt utvalg på 1.011 nordmenn.

• black friday

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 34,2 milliarder i regnskapsåret 2016/17. Driftsresultatet var NOK 1.006 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.