Rekordraskt Vipps-samarbeid på plass

På kort tid har Elkjøp inngått et samarbeid med Vipps, for å sikre kontaktløs betaling i samtlige butikker. ­- For oss kommer sikkerheten til mennesker alltid først. Vippsing er et av flere tiltak vi har innført for å holde smitten nede, sier norgessjef i Elkjøp, Fredrik Tønnesen.

Nå kan de fleste Elkjøp-kunder bruke Vipps istedenfor kontanter eller kortmaskin ved kassene. Samarbeidet med Vipps er også svært effektivt for kunder som har bestilt varer på nett og vil hente det i butikk. Nå leveres varene direkte på parkeringsplassen og kan betales med telefon rett fra bilen.

- I Elkjøp har vi jobbet på spreng de siste ukene for å innføre tiltak som ivaretar kundenes trygghet. Jeg er imponert over alle forslagene til løsning våre medarbeidere har kommet med. Vi opplever en skikkelig gründerånd internt, og det gjør meg stolt, sier Tønnesen.

Sist i rekken av tiltak er samarbeidet med Vipps. Og her er ikke Elkjøp alene. De siste ukene har Vipps merket stor økning i henvendelser fra bedrifter som ønsker nye tjenester for å ta betalt uten å møte kunden fysisk.

- Norske handelsbedrifter har vist handlekraft og rask omstillingsevne i situasjonen vi er inne i, og vi er utrolig imponert over hvordan de jobber både med å ivareta kunder og egne medarbeidere. Et godt samarbeid med Elkjøp har gjort at de nye løsningene har kommet på plass i rekordfart, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

- Vi er glade for at vi i løpet av så kort tid har fått til dette samarbeid med Vipps. De har vært løsningsorienterte og på ballen, sier Tønnesen.

I tillegg til kontaktløs betaling har Elkjøp innført egne åpningstider for seniorer og de som er i risikogruppen på morgenen, antibac lett tilgjengelig i alle butikker, informasjon om smittereduserende tiltak synlig i butikk og utlevering av varer på parkeringsplass. I Stavanger har en av butikkene også innført Drive In på en busslomme utenfor hovedinngangen.

5 tips til gode betalingsvaner i fysisk butikk:

• 1.Betal gjerne kontaktløst med Vipps eller «tæpping»
  • 2.Unngå å ta på varene du ikke skal kjøpe
  • 3.Hold avstand i køen, minst én meter
  • 4.Bruk albuekroken når du må hoste eller nyse og ikke har papirlommetørkle tilgjengelig
  • 5.Fortsett å vaske hendene grundig og ofte