Salget av store TV-skjermer tar av til OL

OL-klare nordmenn kjøper store TV-skjermer som aldri før. - Vi har fått en ny folke-TV, sier salgssjef i Elkjøp.

Vinter-OL i russiske Sotsji står for døren, og hos Elkjøp merker man så absolutt at interessen er tiltagende.

- Det er typisk for nordmenn at vi kjøper ny TV til vinter-OL, noe vi spesielt merker på salget av de større TV-modellene våre de siste ukene. Det har rett og slett tatt helt av, sier Lars Hoel, som er salgssjef på Lyd & Bilde i Elkjøp Norge.

TV-markedet har vært inne i en utfordrende periode de siste månedene, men de siste to ukene har veksten i salget vært solid, og det er spesielt de større TV-skjermene folk nå vil ha.

- Ser vi på salget vårt av TV-er på 46 tommer eller mer har vi en vekst i salget de siste 14 dagene på hele 52 prosent i forhold til samme periode i fjor. For første gang ser vi også at TV-er på 55 tommer er mer populære enn de på 32 tommer. Vi kan faktisk si at 55-tommeren nå er den nye folke-TV-en, sier Hoel.

Kjøper stadig større TV-er

Stiftelsen Elektronikkbransjen la denne uken frem ferske tall som viste at nordmenn i fjor kjøpte 415.000 TV-apparater. Av disse var 94 prosent LCD-skjermer.

31,2 prosent av skjermene som ble solgt i fjor var i klassen 44-54 tommer og andelen som kjøper over 55 tommer økte til 19 prosent - opp fra 12 prosent i 2012.

Og at det fremdeles er på TV man først og fremst ønsker å følge De Olympisk Leker virker fremdeles å være en sannhet.

En ny undersøkelse utført av Union Perduco, presentert torsdag i denne uken, viste at 60 prosent av de spurte primært skal følge OL via fjernsynsapparatet.

• Kino, film, foto

• lars hoel
  • tv

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.