Vil se fotball-VM på kjempeskjerm

– Vi har hatt markant økning i tv-salget i det siste, og interessen for de største skjermene har økt spesielt mye, sier TV-sjefen i Elkjøp.

Totalsalget av tv-er hos Elkjøp den siste tiden har steget med 40 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Salget av skjermer på 61 tommer og større har økt med over 600 prosent i forhold til samme periode i fjor. Og selv om økningen er fra et relativt lavt nivå, er det en klar trend at folk søker stadionfølelsen hjemme i egen stue under fotball-VM, sier kategoridirektør Andreas Westgaard i Elkjøp.

Han forteller at enkelte snuser på tv-skjermer på opptil 75 tommer, og at nysgjerrigheten knyttet til nyvinninger som Ultra High Definition (UHD) og buede skjermer også er økende.

– At nordmenn er på utkikk etter ny tv i forbindelse med større idrettsarrangementer så vi også under OL i Sotsji nå i vinter, da salget av de større modellene steg med over 50 prosent. Tv-en er fremdeles det viktigste samlingspunktet for både store og små i stua, og dette merker vi spesielt ved større begivenheter – uansett om det er Romøren eller Ronaldo som skal i ilden, sier Westgaard.

• Kino, film, foto

• rimelige kjøkken
  • fotball-vm
  • tv

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.