Vil tilby opptrening av Covid-19 pasienter

Vil tilby opptrening av Covid-19 pasienter

- Vi ser et enormt behov for opptrening av koronapasienter, og ønsker å stille alle våre ressurser til rådighet, sier Christian Bache i Feelgood.

Treningssenterkjeden som ble gründet av Truls Nebell og Knut Ole Kopland i Vikersund i 2015, er i dag Norges fjerde største med over 40 senter. Reaktivering av mennesker med ulike fysiske lidelser er en viktig del av konseptet, og nå ønsker Feelgood å tilby sine ressurser i forbindelse med opptrening av Covid-19 pasienter:

- Vi vet at mange som er blitt rammet av Covid-19 vil trenge opptrening i lang tid fremover. Feelgood er eksepsjonelt tilrettelagt for dette, og kjernen i det vi driver med er å få mennesker på beina igjen, forteller markedssjef Bache.

Kan spare milliarder

Feelgood ønsker seg nå et tett samarbeid med kommuner og offentlige instanser.

- Feelgood er et verktøy som får alle til å bevege på kroppen. Vi er i dialog med flere kommuner og vil engasjere politikere for å få skreddersydde opplegg som er tilgjengelig og tilrettelagt for alle, uansett utgangspunkt. Fra før har vi oppsiktsvekkende resultater å vise til når det gjelder blant annet MS-pasienter, og det ville vært nærmest tjenesteforsømmelse å ikke tilby hjelp med opptrening i forbindelse med Covid-19, forklarer Bache.

Feelgoods konsept er enkelt forklart 12 selvgående, motoriserte treningsmaskiner. Disse gjør trening til noe alle mestrer, og de som trener behøver ikke være redd for å gjøre noe feil eller å bli over­belastet. Selskapet har allerede pilotprosjekter knyttet til opptrening gående med Frydenberg rehabiliteringssenter og Vikersund Kurbad.

- Man kan i en opptreningsfase bare sitte i treningsmaskinene og få passivt beveget på muskler og ledd slik at bevegelsesmønstrene opprettholdes, nervebaner reaktiveres og blodsirkulasjonen øker. For koronapasienter som følges opp med rehabilitering, er det ekstremt viktig for å unngå langsiktig funksjonstap og uførhet. Samtidig ligger det en enorm samfunnsøkonomisk gevinst i å få inaktive mennesker tilbake i normal aktivitet på eget initiativ. Vi snakker om milliarder av kroner i besparelse hvis vi kan få til dette! ifølge markedssjefen.

- Takknemlig

I en tid der treningsbransjen opplever kundeflukt og stengte dører, er Feelgood "kjerringa mot strømmen" og åpner stadig flere sentre.

Ett av de nyeste senterne ble åpnet i Rygge i august og driftes av den tidligere fotballstjernen Dagfinn Enerly og kona Mona. Enerly ble lam fra halsen og ned etter en ulykke på fotballbanen i 2005 og har selv hatt spesielt stor nytte av Feelgoods unike treningsmaskiner som tilrette­legger treningen.

LES MER: ENERLY ÅPNER TRENINGS- OG REHABLITERINGSSENTER

- Responsen etter åpningen av Rygge-senteret har vært helt vilt! På under en måned har vi fått nærmere 100 medlemmer – noe som selvfølgelig er utrolig morsomt og det viser også hvilke potensiale som ligger i Feelgood, sier Enerly.

- Folk er så takknemlige for å endelig få et aktivitetstilbud som de klarer å gjennomføre på egen hånd. Dette bidrar til at man opplever mestring fra første stund og medlemmene gir også tilbakemelding på positiv forbedring på kort tid. Dette viser hvor stort behovet er for tilrettelagt aktivitetstilbud for de som trenger fysisk aktivitet.

Truls Nebell

Salgssjef 908 68 792