Franzefoss deltar på dagskonferanse om bruk av byggeråstoffer

Franzefoss deltar på dagskonferanse om bruk av byggeråstoffer

31. januar arrangerer Norsk Bergidustri, Maskinentreprenørenes forbund og Akershus fylkeskommune en dagskonferanse om hvordan man kan sikre at Oslo og Akershus får dekket behovet for byggeråstoffer i fremtiden. På konferansen skal Plan- og eiendomssjef i Franzefoss, Gaute Markussen, holde et innlegg om Franzefoss’ synspunkter på råstoffsituasjonen i Norge generelt, og hovedstadsregionen spesielt.

– Jeg skal snakke om viktigheten av å starte tidlig med å båndlegge og regulere uttak av råstoff. Kanskje vår deltakelse kan påvirke kommuner, direktorater og departementer til å se problematikken rundt begrenset levetid på dagens uttak og nødvendigheten av forutsigbare planprosesser for å sikre fremtidig dekning for samfunnets behov, sier Markussen.

Ønsker du å delta på hele eller deler av konferansen? Ta kontakt med Mona Tønne hos Franzefoss, e-post: mona.tonne@franzefoss.no.

Gjenbruk

På konferansen vil det også bli diskutert hvordan overskudds- og gjenbruksmasser kan bli en større del av løsningen.

– Franzefoss er veldig for økt grad av gjenbruk for å sikre at råstoffuttak ikke tømmes, men store deler av overskuddsmassene som selges i det åpne markedet i dag er udokumenterte. Det kan både være ulovlig og skadelig for samfunnet, sier Markussen.

Han mener derfor at pukkuttak med sine lokasjoner har de beste forutsetningene for å drive mottak og foredling av overskuddsmasser.

– Pukkuttak har kapasitet til å drive mer miljøparkpraksis, ligger skjermet til og har som regel alt på det rene med tanke på ytre miljø, sier han.

– Vi ønsker å fremstå som en seriøs aktør

Markussen håper konferansen vil føre til mer forutsigbare planprosesser i fremtiden.

– Franzefoss ønsker å fremstå som en ansvarlig og seriøs aktør, som er opptatt av verdiskapning for samfunnet og seg selv. Jeg håper konferansen skaper en generell forståelse for behovet for råstoff i fremtiden, avslutter han.

Se hele programmet for konferansen her.

For mer informasjon, ta kontakt med Plan- og eiendomssjef i Franzefoss, Gaute Markussen, på gaute.markussen@franzefoss.no eller 906 20 527.

Nina Zimmer

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 90770195

Franzefoss leverer løsninger for avfall og gjenvinning, pukk og grus

Franzefoss AS er morselskapet for Franzefoss-konsernet som driver virksomhet innen pukk og grus, gjenvinning og eiendomsutvikling. Konsernet har ca. 500 ansatte og omsetter for NOK 1,8 milliarder.

Franzefoss AS består av følgende juridiske enheter:

Franzefoss Pukk AS er en av Norges fremste bergverksbedrifter. Selskapet produserer pukk og grus til blant annet bygg- og anleggsbransjen, offentlig sektor og landbruksnæringen.

Franzefoss Gjenvinning AS er en ledende norsk avfallsaktør. Virksomhetsområdet omfatter håndtering av næringsavfall, farlig avfall, oljeboringsavfall, tankrengjøring, jern, metaller, rådgivning og opplæring.

Franzefoss Utvikling AS videreutvikler og forvalter konsernets eiendommer. I tillegg til å leie ut arealer internt til konsernets aktiviteter, driver selskapet med utvikling av eiendom for utleie til ekstern næring/industri.

Franzefoss AS
Olav Ingstadsvei 5