Gå videre til innhold

Endring i ledelsen hos Grohe AG

• Thomas Fuhr skal ta over som Chief Executive Officer Grohe AG
  • Jonas Brennwald er utnevnt som Deputy Chief Executive Officer Grohe AG samt Chief Executive Officer of LIXIL Water Technology EMENA

Düsseldorf, 12. juli 2019. Styret i GROHE AG har utnevnt Thomas Fuhr som ny Chief Executive Officer i GROHE AG. I tillegg tar Jonas Brennwald, nåværende Chief Sales Officer, rollen som Deputy Chief Executive Officer i GROHE AG, og blir medlem av GROHEs styre. Michael Mager, Executive Director Human Resources & Organization, og Stefan Geising, Chief Financial Officer forblir medlemmer av GROHEs styre. Utnevnelsene trer i kraft umiddelbart som følge av Michael Rauterkus sin fratredelse som Chief Executive Officer i GROHE, samt Chief Executive Officer i LIXIL Water Technology EMENA.

“GROHE kan se tilbake på en fremragende vekst. Nå tilpasser vi organisasjonsstrukturen vår for å sikre kontinuerlig vekst i EMENA-regionen. Jeg er veldig glad for å kunngjøre at det er Thomas Fuhr som blir ny CEO i GROHE. Han er en erfaren og vellykket leder innen drift og teknologi, og vil bidra til å integrere GROHEs produksjons- og teknologiressurser inn i det globale LIXIL-fotavtrykket», sier Bijoy Mohan, Chief Executive Officer i LIXIL International.

I tillegg til disse endringene utnevnes Jonas Brennwald som Deputy Chief Executive Officer i GROHE AG, samt Chief Executive Officer i LIXIL Water Technology Business i EMENA. Han vil ha ansvaret for å øke GROHEs virksomhet i Europa, Midtøsten og Nord-Afrika, ved å bruke LIXILs globale ressurser og merkevarer. «Jeg er veldig fornøyd med å ha Jonas i ledergruppen til GROHE og som leder av LIXIL Water Technology EMENA. Han vil bidra til å fortsette og drive veksten til GROHE», sier Mohan. «Et viktig aspekt vil være å forsterke våre kunderelasjoner og utnytte vårt omfattende nettverkspotensial over hele Europa, Midtøsten og i Nord-Afrika ytterligere.»

Etter mer enn 12 år forlater Chief Executive Officer i GROHE AG, Michael Rauterkus, GROHE etter eget ønske. Siden han begynte i november 2006 har Michael Rauterkus oppmuntret profesjonaliseringen av salget, og har med stor suksess bidratt til selskapets positive utvikling. Først som Head of Central Europe Sales Region og Managing Director of Grohe Germany, og siden juni 2009, som Europas president i GROHE. I oktober 2011 ble han forfremmet til Chief Sales Officer i GROHE AG, med ansvar for regionene EMENA og USA. I 2015 ble Michael utnevnt som CEO i GROHE. Under hans lederskap vokste GROHE i EMENA to ganger markedsveksten de siste fem årene – gjennom innovasjon innen teknologi, samt innføringen av komplette baderomsløsninger. I tillegg har GROHE et forsprang i bransjen med IOT-løsninger. «Vi vil gjerne takke Michael Rauterkus for hans store engasjement som er grunnlaget for GROHEs innovative kraft og stabile suksess. Under hans ledelse har GROHE blitt en global markedsleder innenfor bransjen», sier Bijoy Mohan.

Om Thomas Fuhr

Thomas Fuhr overtok stillingen som Executive Director Operations i GROHE AG i 2013, hvor han var ansvarlig for produksjon, innkjøp, logistikk, kvalitet, teknologi, forskning, utvikling og bærekraft. I tillegg leder han kategorien kraner i LIXIL Water Technology. Thomas Fuhr jobbet 22 år i Mercedes-Benz før han begynte i GROHE. Han har erfaring fra et bredt spekter av roller innen utvikling, produksjon, kvalitet, logistikk og innkjøp i Tyskland, India, USA og Storbritannia.

Om Jonas Brennwald

Siden 2012 har Jonas Brennwald ledet ulike salgsregioner for GROHE, senest som Chief Sales Officer. Før Jonas begynte i GROHE har han erfaring fra en rekke lederstillinger i store merkenavn som Mars, Ecolab, Goodyear Dunlop og billeverandøren Dorman.

For mer informasjon, vennligst besøk: www.grohe.com

Følg oss på våre kanaler i sosiale medier Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.

Om GROHE Nordic

GROHE Nordic har hovedkontor i København (Danmark) og lokale salgskontorer i Oslo (Norge), Stockholm (Sverige) og Helsinki (Finland).

GROHE er verdens ledende leverandør av sanitærutstyr og en global merkevare med over 6.000 ansatte og et hoverkontor i Tyskland. GROHE har vært en del av LIXIL Group Corporation siden 2014. Som en internasjonal merkevare forplikter GROHE seg til sine merkeverdier; teknologi, kvalitet, design og bærekraft. Alle disse illustrerer GROHE’s løfte om å skape eksepsjonelle opplevelser og levere “Pure Freude en Wasser”. GROHE har vært opptatt av å utvikle nye produktkategorier helt fra starten. Dette inkluderer vannsystemene GROHE Blue og Red og det nylig introduserte vannsikkerhetssystemet GROHE Sense. Med teknologi, innovasjon og design-aktiviteter forankret i Tyskland, bærer GROHE’s produkter kvalitetsmerket “Made in Germany” hvilket styrker kundenes tillit til merkevaren. I løpet av de siste ti årene alene har GROHE’s suksess blitt bekreftet i mer enn 300 design- og innovasjonspriser samt flere topprangeringer i Tysklands Sustainability Award. GROHE ble også kåret blant de topp 50 bedriftene som er med på å «forandre verden» i det annerkjente Fortune®-magasinet.

Om LIXIL Corporation

I 2014 ble GROHE en del av LIXIL Group Corporation, et selskap notert på Tokyo-børsen. LIXIL er global markedsleder innen sanitærbransjen, med flere vellkjente merkervarer som GROHE, American Standard og INAX. LIXIL er Japans ledende leverandør av boliger og byggematerialer. Les mer på www.grohe.com

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

Engebrets Vei 3