Bedrifter deler biler som aldri før. Hertz BilPool åpner på IT Fornebu.

Bedrifter deler biler som aldri før. Hertz BilPool åpner på IT Fornebu.

Hertz åpner ny bilpool på IT Fornebu. Gjennom denne får ansatte i 80 bedrifter tilgang til en felles leiebilpark. Siemens har gode erfaringer med bilpool, og utvider ordningen med EL- og hybridbil. Hertz har nå 14 bilpooler i drift og flere under utvikling.

Felles bilpark

I samarbeid med eiendomsgiganten IT Fornebu blir bildelingstjenesten Hertz BilPool nå tilgjengelig for Hewlett Packard, Broadnet, Ericsson og de øvrige leietakerne. Tilsammen 2500 medarbeidere i 80 bedrifter får dermed tilgang til moderne og miljøvennlige biler.

-  Bilpoolordningen er en fremtidsrettet, kostnadseffektiv og miljøvennlig løsning.  Via app på mobilen bestiller du og låser opp bilen som er lokalisert nært kontoret. Man betaler per time og for kjørte kilometer, drivstoff er inkludert i prisen. I de større byene er det stadig flere som velger eller må velge kollektivt til og fra jobb. Da er en bilpool et godt alternativ til taxi for reiser i arbeidstiden, sier Eivind Thorne, Prosjektleder for Hertz BilPool.

Siemens utvider

Siemens har hatt bilpoolordninger fra Hertz i flere år, og er godt fornøyd med løsningen. Deres ansatte i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim kan leie bilene både privat og i jobb. De foretrekker EL- bilen Nissan Leaf, og nå blir også hybriden Toyota Auris tilgjengelig.

-  Vi ser at bruk av bilpool reduserer behovet for taxi og bruk av privatbiler i jobbsammenheng. I tillegg gir vi de ansatte økt mobilitet ettersom vi har svært få parkeringsplasser tilgjengelig hos oss, sier Arvid Lillebekk, Fleet and Travel Manager i Siemens AS.

Videre vekst

Bilpooler er et av flere vekstområder for Hertz. Til sammen har de nå 14 pooler, hvorav ni er åpne for alle og fem er lukket for utvalgte bedrifter. Denne typen leiebilordninger kan være en viktig del av en grønn visjon for de største byene.

-  Bjørvika i Oslo er kanskje det tydeligste eksempelet på et sentrumsområde hvor det nå etableres et stort antall arbeidsplasser rundt et sentralt kollektivknutepunkt. De færreste får egen parkeringsplass, og vil ha behov for å kunne leie en bil en time eller 10. Da er en bilpool effektivt både for bedriften og den ansatte. Vi kommer derfor til å åpne mange slike de nærmeste årene, sier Trygve Simonsen, adm. direktør i Hertz Bilutleie.

Prosjektleder Eivind Thorne, Hertz BilPool. Mobil: 400 22 000

Hertz – et ledende leiebilselskap

Hertz er representert i 148 land på samtlige kontinenter med over 8800 utleiestasjoner som leier ut mer enn 33 millioner leiebiler per år.

I 1968 åpnet Hertz sin første lokasjon i Norge. Hertz Norge er i dag markedsledende med over 170 utleiepunkter over hele landet som blant annet dekker samtlige flyplasser. Leiebilflåten i Norge består av nærmere 6 000 nye og moderne biler.

Samtlige lokasjoner i Hertz Norge er miljø- og kvalitetssertifisert gjennom standardene ISO 14001, 9001 og OHSAS 18001 (HMS)