Icelandair øker til Edmonton, Canada – helårsrute fra start 05. mars 2014 med opptil til fire ukentlige avganger.

Responsen på Icelandairs satsning til Edmonton har vært svært positiv og det ble derved besluttet å ha Edmonton som helårsrute.

Det kan også nevnes at Icelandairs ruteplan for 2014 er den største og mest ambisiøse i selskapets historie med en stigning på 18% i forhold til i år. Forventet passasjer tall i 2014 er 2,6 millioner mot 2,3 millioner i 2013.  Icelandair har vokst betraktelig de siste årene og til sammenligning er ruteplanen for 2014 dobbelt så stor som i 2009.

Icelandair har fire canadiske destinasjoner i 2014, hvor av to er helårsruter, nemlig Toronto og Edmonton. Ruten til Vancouver, som også åpner i 2014, og Halifax er sesongruter.

Byen Edmonton har et levende og dynamisk miljø med en sterk økonomi hvor de 1,2 millioner innbyggerene nyter godt av områdets mange råstoffer. Edmonton og Alberta har en relativt stor skandinavisk befolkningsgruppe, i tilleg har mange av innbyggerene islandske røtter.
Icelandair tilbyr mellomlanding på Island i inntil 7 døgn, på reisen til og fra Nord-Amerika uten ekstra kostand i billettprisen.

Flyflåten i 2014 øker med ytterligere tre fly av typen Boeing 757 og består nå av 21 fly – alle Boeing 757.

I 2014 flyr Icelandair til 38 destinasjoner herav 12 i Nord-Amerika. I 2014 tilføyes ytterligere 14 flyvninger til Nord-Amerika, og Icelandair tilbyr dermed 82 ukentlige flyvninger til de nordamerikanske destinasjonene neste år.

• helårsrute
  • reiser til canada