Icelandair flyr til to nye canadiske destinasjoner i 2014: Vancouver og Edmonton.

Fra og med våren 2014 flyr Icelandair til to nye destinasjoner i Nord-Amerika, med åpningen av ruten til Edmonton i mars og ruten til Vancouver i mai.  Geneve er ny europeisk destinasjon.

-  Edmonton, Alberta  begynner 26. mars 2014 med fire ukentlige flyvninger.

-  Vancouver begynner 13. mai med to ukentlige flyvninger.

Icelandairs ruteplan i 2014 er den mest omfattende i selskapets historie med en stigning på 18% i forhold til i år. Forventet passasjertall i 2014 er 2,6 millioner mot 2,3 millioner i 2013. Icelandair har vokst betraktelig de siste årene, til sammenligning er ruteplanen for 2014 dobbelt så omfattende som ruteplanen i 2009.

Icelandairs flyflåte i 2014 øker i takt med ruteplanen, med ytterligere tre fly av typen Boeing 757. Totalt har selskapet nå 21 fly – alle Boeing 757.

Edmonton med sine 1,2 millioner innbyggere har en sterk økonomi, og byen nyter godt av områdets mange råstoffer som igjen skaper et levende og dynamisk miljø. Edmonton og Alberta har en relativt stor skandinavisk befolkningsgruppe i tillegg til mange innbyggere med islandske røtter. Det kan også tilføyes at Edmonton har Nord- Amerikas største shopping senter.

Birkir Hólm Gudnason, CEO Icelandair, uttaler ”Planen er å utnytte mulighetene for vekst de neste årene, og målet er å styrke vår posisjon på det nordamerikanske markedet ytterligere”. Birkir Hólm Gudnason tilføyer at han er sikker på at Icelandair kan tilbyde konkurransedyktige priser mellom Europa og Edmonton og på sikt er planen å gjøre ruten til en helårsrute.

Med Vancouver i nettverket, kan Icelandair tilby flyvninger til vest Canadas største by. Vancouver har 2,3 millioner innbyggere og har ofte blitt kåret til den vakreste og beste byen i verden å bo i.

Icelandairs rute til Seattle på den amerikanske vestkysten, like sør for grensen, har vært en suksess og håpet er å øke mulighetene markant med åpningen av Vancouver, især i forhold til de skandinaviske destinasjonene.

Icelandair flyr til 38 destinasjoner i 2014, herav 12 destinasjoner i Nord-Amerika. I 2014 tilbyr Icelandair 82 ukentlige flyvninger til Nord-Amerika.

• iceland air
  • edmonton