Ny Liqui Moly olje for EcoBoost-motorer - Special Tec 5W-20 F Eco med offisiell godkjennelse fra Ford

Downsizing-motorer stiller spesielt høye krav til motoroljen. Liqui Moly har utviklet en spesiell motorolje for EcoBoost-motorene fra Ford: Special Tec 5W-20 F Eco. Den representerer samtidig startskuddet for en ny serie av motoroljer fra Liqui Moly.

Liten, men effektiv: Downsizing av motorer er et viktig bidrag fra bilprodusentene i å redusere drivstofforbruket. Imidlertid har de små og kraftige motorene en ulempe: Høyere effekt med mindre slagvolum innebærer større varmebelastning for oljen. Dersom motorens oljevolum i tillegg er mindre får også smøremidlet ekstrem høy varmebelastning. På bakgrunn av de ekstreme påkjenningene dette medfører, har Liqui Moly utviklet den nye Special Tec 5W-20 F Eco. Bokstaven F i navnet står for Ford og Eco for EcoBoost-motorer.

”Dette er siste ledd i utviklingen av avansert motorolje fra vår forskningsavdeling, og kombinerer en effektiv slitasjebeskyttelse med lave forbruksverdier”, forklarer Ingo Lindner som er ansvarlig for det norske markedet hos Liqui Moly. Med en viskositet på 5W-20 er Special Tec 5W-20 F Eco en tyntflytende olje som reduserer drivstofforbruket. ”Utfordringen er å få en tilstrekkelig god smøring av motoren selv under ekstreme forhold på tross av den lave viskositeten. Vi har lykkes med å kombinere disse egenskapene på en utmerket måte i vår nye olje”, sier Lindner. Oljen har fått den offisielle godkjennelsen WSS-M2C948-B og egner seg ikke kun for EcoBoost-motorer, men også for mange andre Ford-modeller. Dessuten oppfyller den API SN.

Den nye motoroljen er også startskuddet for en ny produktlinje fra Liqui Moly. ”Under navnet Special Tec har vi samlet våre tyntflytende spesialoljer for å gjøre sortimentet mer oversiktlig for kundene våre”, forklarer Lindner.  Den nye serien består av motoroljer som er utviklet for spesielle motorer som EcoBoost fra Ford. Det finnes også allerede motoroljer for Volvo-modeller, Opel og eldre Ford-modeller. I  butikkhyllen kan man kjenne dem igjen på den sølvfargede emballasjen.

Liqui Moly tilbyr også høykvalitetsoljer for et bredere bruksområde i serien Top Tec. Dessuten finnes Synthoil-serien med helsyntetiske motoroljer og Racing-serien med produkter for motorsykler.

• motorolje
  • ford
  • ecoboost
  • volvo