LIQUI MOLY investerer 20 millioner euro i utvikling og produksjon

Den tyske produsenten av motoroljer og tilsetningsstoffer LIQUI MOLY fortsetter vekstkursen sin. Innen 2015 skal selskapet investere nesten 20 millioner euro i utvikling og produksjon - noe som er det største investeringsprogrammet i selskapets historie. "Dette vil gjøre våre produksjonsfasiliteter i Tyskland klar for fremtiden", sier Ernst Prost, daglig leder og aksjonær i LIQUI MOLY. Selskapet produserer utelukkende i Tyskland.

Når det gjelder oljeproduksjonen, dobler vi laboratoriekapasiteten vår. "Mer personale, mer utstyr, mer plass - kvalitetssikring og nyutvikling er en livsnødvendighet for oss. Det er rett og slett en del av 'Made in Germany'-stempelet", forklarer Ernst Prost. I tillegg vil det bli installert en rekke nye tanker som vil øke produksjonskapasiteten og gjøre produksjonsprosessene mer fleksible.

Selskapet investerer også i en spesialitet: et fettkokeri. LIQUI MOLY er et av de få selskapene som fortsatt har et eget fettkokeri. Her produseres det spesielle løsninger for vanskelige smøreproblemer. På grunn av den økende etterspørselen vil det bli investert i nye fettkokingskjeler. Til sammen vil investeringene i produksjonen av smøremidler utgjøre 17 millioner euro.

Ytterligere 2,5 millioner euro vil bli investert i produksjonen av tilsetningsstoffer (additives): Et nytt tappeanlegg som også takler produksjonstopper, nye tanker som tredobler vår lagringskapasitet, samt et nytt renseanlegg som skal filtrere utslipp. "Til tross for en produksjonsøkning på 40 prosent, vil luften være fri for skadelige stoffer", forklarer Ernst Prost.

De til sammen nesten 20 millionene euro er en investering som kommer på toppen av en investering på 12 millioner euro som LIQUI MOLY gjorde i et nytt tanklager for to år siden. "Dette er investeringer vi gjør for fremtiden, både for oss og våre kunder", sier Ernst Prost. Den sterke veksten gir også utslag på personalsiden. Antall medarbeidere steg med 53 til 646 i 2013. Denne veksten fortsetter også på nyåret, hvor det i januar er planlagt tolv nyansattelser. "Det er ikke maskinene som holder det store hjulet i gang, det er menneskene som får bedriften til å gå framover og setter sitt unike preg på den", avslutter Ernst Prost.

KGK er distributør for Liqui Moly.

• marine
  • bil
  • motorer
  • motorsykkel