Skanska og Kronprinsparets Fond - Sammen for ungdom i arbeid!

SKANSKA har blitt hovedsamarbeidspartner til Kronprinsparets Fond, men målsetting om et samarbeid for og med ungdom i Norge. Den anerkjente entreprenøren ønsker å bidra til at flere ungdommer fullfører videregående, får jobb, står i jobb - og at flere får muligheter innen yrkesfag.

- Vi synes det er utrolig fint at Skanska, et av verdens og Norges ledende entreprenørkonsern, ønsker å bidra til at ungdom i Norge får flere muligheter, sier daglig leder i Kronprinsparets Fond, Solfrid Flateby.

Løft for yrkesfaglig utdanning

I dag står 70.000 unge i Norge utenfor arbeid og utdanning. Første uken i desember, la forskningsstiftelsen Fafo frem tall som viser at ytterligere 40.000 unge mennesker står i dag helt på sidelinjen av samfunnet - uten jobb, de studerer ikke og får heller ikke støtte fra NAV.

- Vi ønsker oss enda flere ungdommer som velger yrkesfaglig utdanning, vi ønsker å legge til rette for enda bedre utdanning. Vårt bidrag vil være å øke kompetansen til ungdom innen våre fagfelt. Vi tror vi kan samarbeide meget godt med Kronprinsparets Fond og deres prosjekter, sier kommunikasjonsdirektør for Skanska, Pål P. Syse.

Evne og vilje til arbeid for og med ungdom

Skanska har engasjert seg i samfunnet på mange ulike måter i lang tid, med blant annet boligkurs i samarbeid med Kirkens Bymisjon, Leger uten Grenser og SOS Barnebyer. Nå ønsker selskapet å satse på ungdom - spesielt sammen med Kronprinsparets Fond.

- For oss er Skanska en meget solid partner, som viser evne og vilje til å gjøre en forskjell for ungdom. Vi gleder oss til å starte samarbeidet, og tror vi kan finne mange, gode muligheter sammen, sier Flateby.

En forskjell over tid

Kronprinsparets Fonds prosjekter arbeider blant annet for å få flere ungdommer til å fullføre videregående skole, samt få og stå i arbeid. Frafallsproblematikken er størst innen yrkesfag: 54 prosent av guttene fullfører ikke i løpet av fem år, mens tilsvarende andel er 39 for jentene, ifølge en undersøkelse fra Høgskolen i Hedmark (2014).

- Vi er et stort selskap som kan være med på å påvirke utviklingen. Samfunnet trenger fagarbeidere. Hvis færre velger yrkesfag eller dropper ut, vil vi få problemer med å dekke behovet for arbeidskraft i flere viktige sektorer og bransjer. Kronprinsparets Fond og deres prosjekter kan mye om ungdom, frafall, utenforskap og hva som virker. Vi i Skanska kan mye om blant annet bygg og anlegg, og tror at det å gi ungdom gode erfaringer kan utgjøre en forskjell over tid, sier administrerende direktør Ståle Rød.

Om Skanska

Skanska har i dag 57.000 ansatte i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA. Omsetningen i Norge er på mer enn 13 milliarder norske kroner.

Norge er et av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet. Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Skanska er et Fortune 500 foretak og MEDLEM av FN Global Compact.

www.skanska.no

Pål P. Syse, kommunikasjonsdirektør for Skanska, email: pal.syse@skanska.no, tlf. 98 21 00 01
Solfrid Flateby, daglig leder for Kronprinsparets Fond, email: solfrid@kppfond.no, tlf. 900 35 897

• ståle rød
  • skanska

Kronprinsparets Fond samarbeider tett med sosiale entreprenører som gjør en forskjell for ungdom. De siste årene har Fondet samarbeidet med Pøbelprosjektet, Kjør for livet, Trivselsleder, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud. Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

I april 2014 la DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, frem en samfunnsnytteanalyse, som viser at prosjektene i Kronprinsparets Fond sparer samfunnet for 2,7 milliarder kroner.

Kronprinsparets Fond ønsker å sette søkelys på ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike årsaker risikerer å falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre årsaker stående på siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilhørighet nødvendigvis om lengsel etter noen å være sammen med, men om å føle seg som en del av noe.