Pressemelding -

ACCU-CHILL® Lixshooter fra Linde kjøler ned kjøttet uten å fryse – bedre kvalitet

Hurtig nedkjøling av kjøtt kan ofte være en utfordring. På Norsk Kylling sin fabrikk i Trøndelag har de, som de første i Norge, installert Lindes kjølesystem ACCU-CHILL® Lixshooter, som med flytende nitrogen kjøler ned deigen jevnt i blanderen.

I forbindelse med at Norsk Kylling AS bygger ny fabrikk på Orkanger, som skal åpne i 2021, vil det bli installert to nye blandere som har behov for kjøling; En blander for kjøttdeig og en blander i pølsemakeriet.

Det ble vurdert å bruke CO2, men Kjell Arne Strauman, Area Sales Manager i Linde, foreslo en løsning med nitrogen som den beste og mest økonomiske kjølemetoden til dette. - Nitrogen og CO2 brukes strengt tatt på samme måte i matproduksjonen, forklarer Strauman. – Men med tanke på leveringssikkerhet og leveringstid, kan flytende nitrogen leveres langt raskere fra anlegget på Tjeldbergodden.

Dette er helt i tråd med den nye fabrikken, som skal satse på kortreist mat. Fabrikken får levert kylling fra 150 gårder i regionen.

Kutter en prosess

ACCU-CHILL® Lixshooter  fra Linde fungerer uavhengig av hverandre og kan dermed slippe inn flytende nitrogen jevnt inn i massen. På anlegget til Norsk Kylling i Støren, hvor de har testet ut løsningen siden oktober i 2019, er det montert tre Lixshooters på hver side av blanderen.

- Det var faktisk vår leverandør som anbefalte Linde sin løsning, forklarer Øyvind Andersen, produksjonsleder pølse og pålegg på Norsk Kylling. – Jeg var først interessert i å få sjekket noen andre referanser, men fant ut at vi er først med dette.

Planen med å bruke Lixshooter er å kjøle ned kjøttet for å stanse ut produkter som kyllingnuggets og kyllingboller. Man får best fasong dersom produktet holder 3-4 minusgrader – Tidligere var kjøttet frossent, men med denne nye løsningen kan vi nå kjøre ferskt kjøtt, hvilket betyr at vi kutter ut en prosess, sier Andersen.

Dessuten unngår man såkalte porer i kjøttet, som kunne oppstå om man brukte CO2 med såkalte pellets. Øyvind Andersen opplyser at denne løsningen tas med videre til den nye fabrikken til Norsk Kylling som skal åpne i Orkanger i 2021. – Vi skal i tillegg ha to andre blandere på den nye fabrikken, slik at vi øker kapasiteten vår betraktelig, avslutter han.

Foruten kjøttmasse, kan Lixshooter benyttes i flere produksjonsprosesser:

• Supper
  • Saus
  • Patéer og annen masse
  • Barnemat
  • Puréer

For ytterligere spørsmål, kontakt:

Kjell Arne Strauman, Area Sales Manager, Linde Gas AS

Email: kjell.arne.strauman@linde.com

• Kjemisk industri

Om Linde
Linde er et globalt ledende industrigass- og ingeniørselskap som hadde et salg på 28 milliarder USD (25 milliarder EURO) i 2019. Vi lever etter vår misjon making our world more productivehver dag ved å tilby løsninger, teknologi og tjenester av høy kvalitet som hjelper våre kunder til bedre resultater, og bidrar til bærekraft og beskyttelse av planeten vår.

Selskapet betjener en rekke bransjer som luftfart, kjemisk industri, næringsmiddelindustri, elektronikk, energi, helsevesen, verkstedindustri og stål og metall. Lindes industrigasser benyttes innen en rekke bruksområder, fra livreddende oksygen på sykehus, høyrene spesialgasser i elektronikkproduksjon til hydrogen for rent brensel og mye mer. Linde leverer også topp moderne gassløsninger som bidrar til vekst, effektivitetsforbedringer og utslippsreduksjoner.

For mer informasjon om selskapet og dets produkter og tjenester, vennligst besøk www.linde-gas.no eller www.linde.com

Unni Bekkevold

Pressekontakt Communications Manager Norway +47 912 44 006