​​Eufemias Hage i Bjørvika, med uteområder designet av LINK arkitektur, er nominert til Årets bygg. Foto: Hundven-Clements photography

Eufemias Hage nominert til Årets bygg

Eufemias Hage i Dronning Eufemias gate består av 145 leiligheter og er Norges første BREEAM-sertifiserte boligprosjekt. LINK arkitekturs landskapsavdeling, LINK Landskap, har vært ansvarlig for utformingen av den flotte takterrassen på 1.300 kvm og byhagen på 1.200 kvm. Målet har vært å sette en ny standard for utvikling av grønne byrom og skape en grønn oase i den nye bydelen i Bjørvika.

BYHAGEN: Tverrpassasjen gjennom den langstrakte mørke fasaden langs Dronning Eufemias gate fører til en lys og innbydende indre byhage som vender mot sørvest. Her er det tilrettelagt for opphold, lekemuligheter og vegetasjon i et originalt designgrep som også skjuler nedkjøring til parkeringsetasjen. Fordi byhagen er åpen og tilgjengelig mot gaten i sør, fremstår den som en raus og oversiktlig ’pocketpark’ hvor alle skal føle seg velkommen. Byhagen gir også en innbydende utsikt fra boligenes balkonger av hagens ‘lekende’ og karakteristiske geometri.

TAKTERRASSEN: Den felles takterrassen har funksjoner assosiert med et tradisjonelt kvartalsgårdsrom. Med en lekefløy, utestuer, grill, kjøkken, toaletter og kjøkkenhage videreføres det frodige preget fra bakkeplan til private arealer på byggets flate tak. Takhagen er organisert i tre fløyer som skaper små, intime uterom som kan brukes av ulike familier uten å hindre bruken av resterende områder for andre beboere. Via en app kan beboerne også reservere plass i en av fløyene. Hele takhagen gir full tilgang til frodige takarealer med sol, luft og utsikt for alle «Eufemias Hages» beboere og sine besøkende.

Prosjektet er nominert som ett av fem bygg til prisen Årets bygg. Vinneren av Årets bygg blir offentliggjort på Byggegallaen 3. april, som er en del av Byggedagene 2018. Arrangementet går av stabelen på Radisson BLU Plaza Hotell i Oslo 3. og 4. april. Bak prisen står Byggenæringens landsforening (BNL), Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA)

Eufemias Hage
Sted: Oslo
Prosjekttype: Boligbygg