Avliver mytene om generasjon Y

Avliver mytene om generasjon Y

19.000 unge i 25 land motbeviser mytene om sin egen generasjon. De jobber hardt, er fleksible og kunnskapsrike.

Unge født ca 1982 til 1996 kalles ofte generasjon Y, eller milleniumgenerasjonen. En fersk global undersøkelse fra ManpowerGroup gir arbeidsgivere grunn til å glede seg til deres inntog i arbeidslivet. Innen 2020 vil de utgjøre over en tredel av arbeidsstokken.

– Det er mange myter om at generasjon Y er late, selvopptatte og illojale. Undersøkelsen viser tvert imot at de er arbeidsomme, fleksible og kunnskapsrike. Det stemmer også med vår erfaring. De har den digitale revolusjonen under huden, og de har store forventninger til både arbeidslivet og til sin egen innsats, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.

Hun viser til at Generasjon Y har en annen forventning til arbeidslivet, og at arbeidsgiveren må legge til rette for at de skal bli værende.

– Generasjon Y ønsker åpen kommunikasjon og kunnskapsdeling, og de krever fleksibilitet, utvikling og et lekent arbeidsmiljø. Det har aldri før jobbet så mange generasjoner side om side som i dag. Arbeidsgiverne må kjenne driverne for de ulike gruppene. Mens de eldste generasjonene oftere ser etter en jobb for livet, vil generasjon Y bygge sin egen karriere, de vil lære og utvikle seg. De ser på reisen, ikke på jobben. Så lenge de føler de får nye muligheter der de er, vil de bli i sin nåværende jobb, sier Brath.

Jobber hardt

Norske ungdommer skiller seg ikke nevneverdig fra ungdom verden over, ifølge undersøkelsen. I likhet med ungdommer fra de 24 andre landene jobber de i snitt rundt 45 timer i uken. Generasjon Y jobber derfor like hardt, om ikke hardere enn andre generasjoner.

I Norge er det flere ungdommer som mener at de selv har ansvaret for egen utvikling og oppgradering av egne ferdigheter. I Norge svarer 85 prosent av ungdommene at det er de selv som har ansvaret, mot 76 prosent globalt.

Vil prestere

– Norske ungdommer har skjønt at den beste måten å bygge videre karriere på, er å prestere best mulig i den jobben de har. Der ligger de helt i verdenstoppen, sier Brath.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Faktaramme

RÅD - Hvordan holde på en Y?

#jobbsikkerhet
Generasjon Y er opptatt av å ha kvalifikasjoner som matcher behovene i arbeidslivet. Sørg for å vise fram hvilke muligheter for læring, utvikling og intern mobilitet du kan tilby.

#verdsett
For generasjon Y er det viktig med variasjon og fleksibilitet. Vis at du kan tilby progresjon, uten at de må skifte jobb.

#karriereplaner
Vær tett på og sørg for å sjekke ut om de har det de trenger for å bygge sin karriere. Vis at innsatsen i dag påvirker karrieremulighetene framover.

#deling
Lag arenaer og kanaler som sikrer faglig deling fra kolleger og ledere. Hold medarbeideren fra generasjon Y engasjert gjennom hyppig kontakt og kontinuerlig feedback.

#jobbpauser
Forstå at generasjon Y gjerne vil ha langvarige jobbrelasjoner, men at de også trenger pauser og påfyll. Aksepter jobbpauser som en del av bedriftskulturen.

#jobbmodeller
Generasjon Y er åpne for deltid og frilansing. Vær fleksibel med tanke på hvor, når og hvordan folk jobber - og varier oppgavene – så vil du lettere engasjere og holde på en Y.

(kilde: Millennial Careers: 2020 Vision, ManpowerGroup 2016)

Undersøkelsen er gjennomført av ManpowerGroup i 25 land blant 19 000 respndenter, våren 2016

For mer informasjon:

Sven Fossum, informasjonssjef i ManpowerGroup.
Tlf. 930 24 314
E-post: sven.fossum@manpowergroup.no