Gode råd om kransekakebakst

Kransekaka er kanskje Norges festkake nr. 1, og har en naturlig plass på kakebordet enten det er snakk om jul, barnedåp, konfirmasjon, bryllup, jubileum eller hele Norges nasjonaldag.

I motsetninger til kaker som ikke kan fryses, har kransekaken bare godt av et opphold i fryseren. Å fryse kransekaken er rett og slett en enkel måte å få den seig på. Derfor kan du gjerne bake kransekake i god til før den skal serveres.

Skålde mandler

Til kransekaker skal halvparten av mandlene skåldes, det vil si at man fjerner skallet på mandlene ved at de legges i kokende vann 2-3 minutter til skallet blåser seg opp. Ta opp mandlene og legg dem over i kaldt vann. Klem mandlene ut av skallet med fingrene. La mandlene en dag.

Slik lager du deigen

Mal skåldede og uskåldede mandler i en kvern. Bruk helst en egnet mandelkvern, men foodprosessor kan også brukes. Pass imidlertid på at ikke mandlene blir for varme og skiller ut olje. Bland mandler og melis, og elt inn eggehviter. Tilsett den siste eggehviten i porsjoner til en passe seig og fast deig. Pakk deigen i plastfolie og la den stå kjølig minst et par timer.

Kransekake eller kransekakestenger

Trill kransekakedeigen ut til fingertykke pølser, eller mal den i en kjøttkvern med egnet hullskive. Smør kransekakeformene med olje, strø med semulegryn eller mel og fyll dem med deigpølse. Sett kransekakeformene på stekeplater og stek dem i ca. 10 minutter. Avkjøl. Ta ringene ut av formen og over på rist når de er helt kalde.

Ønsker du å lage kransekakekurv må du også lage en bue til hank og en bunn som har samme omkrets som den minste/nederste ringen i kurven.

Kransekakestenger lages på nesten samme måte. Trill deigen ut til fingertykke pølser. Skjær pølsene i ca 8 cm lange biter. Legg bitene på bakepapir og stek dem ved 200 °C i ca. 10 minutter. Avkjøl stengene på rist.

Montering og pynt

Fyll et papirkremmerhus med eggehviteglasur og sprøyt siksak-mønster på hver ring etter hvert som kaken settes sammen. Kransekakestenger kan pyntes på samme måte som kransekake eller man kan dyppe endene først i smeltet sjokolade og deretter i hakkede pistasjenøtter eller mandler.

Kransekake blir tradisjonelt pyntet med smellbongbonger og norske flagg.

Bakesamarbeid

Det er mange som går sammen om å bake til jul, og kransekake er en kake det kan lønne seg å være to om. Gode tips å ta med seg er at det lønner seg å lage flere porsjoner kransekakedeig ferdig på forhånd, og bruke ei kjøttkvern med egnet hullskive for å presse ut ferdige kransekakestenger. Når to jobber sammen er det enklere å fordele stengene i kransekakeringene samtidig som stengene tyter ut av maskinen. Du vil bli overrasket over hvor stor produksjon dere vil klare i løpet av noen gode arbeidstimer på kjøkkenet!

Spiselige gaver

De stekte kransekakestengene kan du enten sette sammen til ei stor kransekake til fest eller to mindre kransekaker som er supre å gi bort i julepresang. Du kan også lage et lekkert overflødighetshorn du kan fylle med twist eller lignende.

Lykke til med baksten!

• Livsstil, mote, fritid