F.v. Sharon Nytte, Louis Steigerwald, Mia Walle-Hansen og Rodrigo Villanueva, årets sommerstudenter i Must Energi.

Tøff konkurranse om sommerjobb i Namibia

- Jeg er stolt over å ha nådd opp blant så mange kandidater. Det blir lærerikt å bruke studiekunnskapen inn i et konkret prosjekt, med studenter fra andre studieretninger. Det er ekstra gøy at vi skal undersøke muligheten til å bygge et solanlegg, og at jeg får gå løs på prosjektet fra et økonomisk perpektiv, sier Mia Walle-Hansen, som studerer siste året av master i Økonomi og administrasjon ved Norges Handelshøyskole.

Skiller seg ut for å kapre de beste
Bedrifter lokker årlig med spennende prosjekter for å gjøre seg attraktive for dyktige studenter, og det er mye aktivitet fra næringslivets side. Multiconsult har valgt å etablere en egen profil overfor studenter, Must. Hver sommer arrangeres fem Must-programmer innen ulike markedsområder, der studenter jobber på konkrete prosjekter i team for selskapets kunder. I år går turen for Must Fornybar Energi til Namibia, for å se på muligheten til å bygge et solanlegg for Unil, et datterselskap av NorgesGruppen.

- Vi er glade for at Multiconsult nå trekker inn nøye utvalgt og dyktig kompetanse som kan bistå inn. Studentene skal se på muligheten for å bygge et solanlegg som kan forsyne det industrielle anlegget til vår leverandør og samarbeidspartner i Namibia, Meatco. De vil også se på hvordan prosjektet kan inngå i klimaregnskapet til Unil, sier Cato J Korsgården, Markedssjef Storhusholdning, i Unil.

Studenter produserer viktig beslutningsgrunnlag
Som del av prosjektet skal studentene gjøre tekniske forstudier av et solanlegg, både på tak og bakkemontert. I tillegg skal det utarbeides en forretningsplan som inneholder lønnsomhetsanalyser og analyse av mulige eierskapsmodeller.

- Studentene begynner med innledende studier i juni. I juli reiser de til Windhoek i Nairobi Namibia, for møter med kunden på prosjektet og lokale aktører, før de drar til det aktuelle området for feltstudier og datainnsamling. Senere skal de legge fram en rapport som gir et beslutningsgrunnlag for Unil, sier Shreya Nagothu, som er ansvarlig for årets MUST Fornybar Energi prosjekt i Multiconsult.

Håper å motivere til videre karriere
Formålet med Must Energi er å gi studenter anledning til å teste sin kompetanse i et reelt energiprosjekt. Siden oppstarten har programmet vært en stor suksess med høye søkertall hvert år. Prosjektene har blant annet vært i land som Kenya, Tanzania, Zambia og Nepal.

- Vi anser nyutdannede som en viktig ressurs for den videre utviklingen av selskapet vårt. Å tilby attraktive sommerjobber er et ledd i dette arbeidet, og mange som deltar på våre sommerprogram fortsetter videre i selskapet. Vi håper sommerprogrammet gir studentene motivasjon til fremtidig karriere i selskapet, og innen fornybar energi. Vi vrenger innsiden ut og viser hvordan det faktisk er å jobbe her, i et reelt oppdrag og i tverrfaglige team. Nærmere det å faktisk jobbe hos oss er det vanskelig å komme i løpet av en sommer, sier Nagothu.