Kyss på stranden i måneskinn, 1914

Pressemelding -

Landscapes of the Soul: Edvard Munchs kunst til Midtøsten for aller første gang.

17. juni 2019 - The King Abdulaziz Center for World Culture (Ithra) Saudi-Arabias senter for verdenskultur, tegnet av det norske designbyrået Snøhetta, feirer åpningen av Edvard Munch utstillingen Landscape of the Soul.

Det er for aller første gang Edvard Munchs malerier stilles ut i Midtøsten og utstillingen er organisert i samarbeid med Munchmuseet, Aker BP, Aker Solutions og Aker ASA. Ithra's Great Hall er en multikulturell innendørs utstillingsplass bygget for internasjonale og midlertidige utstillinger som en del av senterets engasjement for tverrkulturell utveksling.

Utstillingen presenterer 40 verk av Edvard Munch, inkludert en litografiversjon av hans mest berømte maleri Skrik, fra 1895. Tematiseringen av landskapsmotivet hos Munch dreier seg blant annet om landskap som klangbunn for menneskelige følelser og stemninger med fokus på temaene: Melankoli, Kjærlighet, Fortvilelse, Ensomhet og Sjelens portretter. Utstillingen er presentert over fem spesialdesignede paviljonger i Ithra's Great Hall. I tillegg til litografiversjonen av Skrik, har utstillingen også andre kjente Munch-verk som Det syke barn (1927), Damene på broen (1934-40) og Bohemens bryllup (1925)

• Kunst og kultur er et sentralt uttrykk for menneskers selvforståelse, og refleksjon rundt vårt møte med verden. Ved Munchmuseet tror vi at kulturelt samarbeid på tvers av landegrenser bidrar til økt kunnskap og forståelse mellom mennesker med ulik bakgrunn. Samarbeidet mellom The King Abdulaziz Center for World Culture (Ithra) og Munchmuseet er for oss en viktig begivenhet, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.

Denne utstillingen er bare en av flere samarbeidsprosjekter Munchmuseet gjør i utlandet og en viktig del av den langsiktige utstillingsstrategien. Mange av disse prosjektene hadde ikke vært mulig uten støtte fra våre gode samarbeidspartnere.

I forbindelse med utstillingen utgir Munchmuseet boken Edvard Munch: Landscapes of the Soul for første gang en bok på arabisk om kunstneren. Boken er tospråklig, arabisk og engelsk og inneholder malerier, grafikk, dokumentarfotografi og fotografiske selvportretter. Noen av verkene å finne i boken er blant annet Solen, Det syke barn, Kvinne med valmuer og Fortvilelse.

Maren Lindeberg, kommunikasjonsrådgiver

E: maren.lindeberg@munchmuseet.no T: 45 80 26 48

Emner

Edvard Munchs kunst er Norges viktigste bidrag til verdens kunsthistorie. Som forvalter av majoriteten av Munchs arbeider, har Munchmuseet et unikt utgangspunkt som kunst- og kulturformidler i nasjonal og internasjonal sammenheng. Munchmuseet inkluderer også Stenersen-samlingen.

Museets oppgave er å forvalte samlingene gjennom bevaring, forskning og formidling.

Maren Lindeberg

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Presseansvarlig +47 45802648

Edvard Munch - Norges viktigste bidrag til verdens kunsthistorie

22.oktober 2021 åpnet det nye MUNCH ved Oslos sjøkant, skreddersydd for store kunstopplevelser. Her kan du oppleve mer av Munch enn noen ganger før – på helt nye måter. Det nye museet tilbyr kunst og kultur i 13 etasjer, og skal inspirere alle til å komme tett på Munchs liv og kunst