​En rask introduksjon til digital PR med vårt PR-akademi

Blogginnlegg -

​En rask introduksjon til digital PR med vårt PR-akademi

Vi lever i en verden med mange inntrykk. Med en tilnærmet ubegrenset strøm av informasjon, utdanning, underholdning og nyheter blir det stadig vanskeligere for PR-folk å nå beslutningstakere med budskapene sine. Det samme gjelder å bygge varige og profesjonelle relasjoner. Det kan oppleves overveldende, men bråk og stadig flere inntrykk er ikke de eneste utfordringene.

En annen utfordring er at folk nå i større grad enn før får nyheter via venner, familie, sosiale medier og via søkemotorer. Sammenlignet med tidligere, da kun TV, aviser og noen få øvrige kilder gjaldt, er det nå tilgjengelig overalt, til enhver tid og i alle formater.

Virksomheter engasjerer interessenter på nye måter.

Der PR-folk tidligere kunne fokusere på å utvikle viktige relasjoner til mindre grupper med influencers, har nå gruppen med influencers vokst enormt mye. PR-folk kjemper nå for oppmerksomhet og relevans i en verden med:

• Flere meldinger
  • Over flere kanaler
  • Levert av flere folk, til flere folk

Det er den typen kompleksitet som holder oss oppe om nettene.

Få orden på din PR
Hvis det gjøres riktig kan PR fremdeles være den mest effektive måten å utvikle positive relasjoner til interessenter på. Disse relasjonene driver forståelse, lojalitet og støtter opp om virksomheten.

I dag innebærer det at man må kunne håndtere en kombinasjon av taktikker for betalt, fortjent, delt og eide medier, også kjent som PESO-modellen. Formålet med dette er å maksimere rekkevidden. La oss ta en rask titt på hvordan dette rammeverket fungerer.

• Betalte medier
    Å benytte seg av betalte medier er nytt for mange PR-folk, og det er en utmerket kanal for målrettet og kostnadseffektiv digitale kampanjer hvor du treffer den ønskede målgruppen. Betalte medier assosieres som regel med reklame, men her tenker vi på promotering via sosiale medier og sponset innhold.
  • Fortjente medier
    For PR-folk kan fortjente medier ses på som influencer-relasjoner, og det krever en annen tilnærming nå enn hva det pleide å gjøre. Før forsøkte man gjerne å selge inn en sak for å bli nevnt i avisa, og dette holdt i massevis. I dag kan kommunikatører rette seg inn mot alle som har et potensielt relevant publikum.
  • Delte medier
    Det som en gang var kjent som nyhetsdistribusjon handler nå om en kombinasjon av digitalt, sosialt, søk og e-post for å nå frem til kundene. Delte medier har vært, men trenger ikke nødvendigvis å være begrenset til sosiale medier. Det viktigste er din evne til å videreformidle innholdet ditt og la andre få muligheten til å dele, kommentere og bidra til å spre ordet.
  • Eide medier
    En gang i tiden handlet alt om pressemeldinger, men eide medier handler i dag om hele spekteret av din innholdsproduksjon. Du kontrollerer hele den redaksjonelle prosessen fra skriving, publisering og distribusjon på kanalene du eier.

Kom i gang med digital PR
Vi lanserte PR-akademiet for at folk skal få muligheten til å lære seg mer om ulike utfordringer bransjen vår byr på. Hver modul tar for seg et unikt tema og tar sikt på å gi en kort og konsis introduksjon til hva det omhandler. Målet vårt er å forenkle temaer mange bransjefolk finner vanskelig å håndtere.

Blant temaene vi kommer til å adressere er:

• Lære å fortelle overbevisende og engasjerende historier - historier så interessante at de trekker et lojalt publikum.
  • Utvid din kompentanse innen influencer-relasjoner utenfor de mer tradisjonelle kanalene som journalister, investorer og politikere.
  • Flytte samtalene til sosiale kanaler
  • Utvikle dine ferdigheter innen visuell PR
  • Distribuering av fortellinger i nye kanaler og de nødvendige strategiene for å engasjere publikum i onlinebaserte fora.
  • Lære grunnleggende måling og optimalisering

Formålet med akademiet er å hjelpe deg til å bli en bedre kommunikatør. Både med tanke på måten du former din virksomhets historier men også hvordan du forteller dem til resten av verden.

- Men husk også at det ikke finnes noen målstrek. Du kommer aldri til det punktet at du er ferdig utlært innen de nye reglene for PR. Vi er alle med på den samme reisen innen læring og forbedring, og derfor vil vi kontinuerlig forbedre og oppdatere vårt bibliotek. Det viktige her er å fortsette å løpe sa Jonathan Bean, CMO i Mynewsdesk.

For å lære mer om digital PR kan du besøke akademiet.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no