​Kom i gang med digital innholdspromotering

​Kom i gang med digital innholdspromotering

Tidligere handlet distribusjon i stor grad om å pitche en relevant historie til de rette personene, som regel journalister. Det ønskede utfallet av dette var å få saken på trykk i media.

Med sosiale mediers stadig sterkere posisjon i samfunnet og papiravisens tilbakegang har rollene endret seg. Flere søker nå informasjon på nett, og man trenger ikke lenger papiravisa for å holde seg opplyst. Det konsumeres langt mer via sosiale medier enn via papir – særlig blant de yngre generasjonene.

Denne rapporten fra Reuters Institute illustrerer dette bildet veldig godt. Grafen representerer hvis folk konsumerer nyheter, og vi kan se at sosiale plattformer er i ferd med å utkonkurrere print i tillegg til at TV sakker akterut.

Hvordan kan du komme i gang med innholdsdistribusjon?
Det er ikke bare å trykke publiser. Det er i grunn langt mer komplisert enn det, og det handler i stor grad om algoritmer og sosiale medier.

Tillatelse
Folk må følge deg før de kan se innholdet ditt. Med andre ord må de gi deg tillatelse til å sende dem informasjon og innhold.

Innflytelse
Selv med følgernes tillatelse er det ikke sikkert de vil se innholdet ditt. Nettverk som Facebook bestemmer hvem som får se hva, basert på hvor innflytelsesrik virksomheten og innholdet er. Hvis du publiserer godt innhold regelmessig vil algoritmene belønne deg. Hvis du på den andre siden deler informasjon ingen er interessert i vil det havne i unåde, og færre vil se det.

Derfor er det veldig viktig at folk kan søke seg frem til innholdet ditt, og kanskje enda viktigere for din del, å forstå vitenskapen som ligger bak digital innholdspromotering.

Hva ligger i digital innholdspromotering
Se på det som en måte å gi publiseringstiltakene dine litt ekstra futt. Det omfatter alt du kan gjøre for å optimere statistikken til innholdet ditt. Det handler ikke om å promotere selskapet, men å promotere innholdet. Et rammeverk man kan ta utgangspunkt i her er PESO-modellen, som skiller på fortjente, eide, delte og betalte medier.

Fortjente medier
Tidligere ble dette kalt for medierelasjoner, men omtales nå gjerne som influencer-relasjoner. Journalister er en viktig del av denne gruppen, men også andre innholdsprodusenter og offentlige figurer kan fungere som influencers. Samarbeid med disse individene kan være nøkkelen til suksess for din virksomhet.

Eide medier
Tidligere ofte sett på som pressemeldinger, men det omfatter så mye mer enn dette. Eide medier kan for eksempel være en virksomhets hjemmeside, og det omfatter alle ulike typer innhold de produserer og deler.

Delte medier
I tillegg til å dele innhold på egne nettsider må det også deles via andre kanaler så folk kan finne det. I denne kategorien finner vi blant annet:

Sosiale kanaler
Eksempler her er Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og Pintrest. Alle bransjer har ulike plattformer som fungerer bedre enn andre, avhengig av hvilken målgruppe man har. Stack Overflow er et eksempel på en Q&A-side for programmerere. Den er også blant de høyst ansette sosiale nettverkene for utviklere og programvareutviklere.

E-post
Innholdspromotering via e-post kan være veldig effektfullt dersom det gjøres riktig. Godt design, bilder og korte tekster som gir en liten smakebit på tekstene du lenker til i e-posten er viktig. Men det viktigste her er at de må være rettet mot en spesifikk målgruppe. Segmentering av kunder og prospekter er uvurderlig i denne sammenheng. Ikke send alt til alle, men tilpass innholdet etter hvem du ønsker å nå. Hvis du ikke gjør dette, er sjansen for å bli blokkert eller kategorisert som spam stor.

Dette handler om hvilke taktikker du bruker for å øke sjansene for at målgruppen din ser det du publiserer og omtales som SEO.

Betalte medier
Betalte medier gir deg muligheten til å nå et enda bredere publikum enn hva du har via de andre kanalene. Her kan du skalere kommunikasjonen og sørge for at den er rettet mot den ønskede målgruppen.

Det handler om å promotere innholdet ditt, ikke virksomheten. Tenk mindre som en promotør og mer som en historieforteller. Den ønskede målgruppen nås ved å publisere engasjerende historier, ikke via selvpromotering. Vær varsom med å publisere innhold som fokuserer på egne produkter og som er av lav kvalitet. Grunnen til dette er enkel – ingen vil lese det. Videre kan du risikere å skyve fra deg deler av ditt eget publikum, og algoritmene på sosiale medier vil straffe deg slik at innholdet ditt blir tilnærmet usynlig.

Hvordan lykkes med digital innholdspromotering

1. Velg de riktige kanalene
Hvilke kanaler du velger å benytte deg av må være diktert av hva du ønsker å oppnå. En tommelfingerregel her er å finne ut hvor influencerne i bransjen din opererer. Facebook er en kanal som fungerer utmerket for B2C-virksomheter, og LinkedIn for B2B. Det finnes mange gode og dårlige eksempler på virksomheter som bruker både riktige og gale kanaler for å nå ut med sitt budskap. Derfor er det viktig at du følger bransjenormen og gjør jobben med tanke på å kartlegge hvor målgruppen din befinner seg. Vurderingen må nødvendigvis være basert på hvilke ressurser du har tilgjengelig.

2. Tilpass innholdet til hver kanal
Innholdet du publiserer på Facebook må nødvendigvis være litt ulikt det du publiserer på LinkedIn og Instagram. Du må finne ut hva som egner seg best på de ulike sosiale plattformene, og hvordan du kan tilpasse ordlyden for å få større gjennomslag der. Et eksempel kan være at LinkedIn skal være mer profesjonelt enn Facebook, som igjen skal være mer personlig. Dette fordi innholdet da står i stil til plattformens formål, noe algoritmene vil legge merke til. Uansett hvilken plattform du bruker, må du bruke visuelt innhold som sørger for at det blir sett. Gjerne bilder, men video er å foretrekke.

Det kalles sosiale medier av en grunn, så ikke bare del, men prøv også å engasjer og snakk med kunder, prospekter og andre interessenter. En viktig del av dette er også å høre på andre, så det er viktig at man ikke bare deler eget innhold, men også andres.

3. Skalering
Det er ikke unormalt å tenke at man må være tilstede på så mange sosiale nettverk som mulig og engasjere på alle. Dette vil resultere i veldig mye jobb, og du vil trolig ha problemer med å oppnå ønskede resultater på mange av dem. Det er bedre å oppnå gode resultater og vekst på noen få plattformer enn å ha flere inaktive kontoer.

4. Tenk nytt rundt bruken av e-post
Noen virksomheter går vekk fra e-post til tross for at det fremdeles er en viktig kanal. Sosiale nettverk gjør en utmerket jobb med å la deg nå andre, men du lever på algoritmegudenes nåde, og de er ikke alltid like medgjørlige. Det er her e-post skiller seg ut. Så lenge du sender verdifullt innhold via e-post og behandler de som abonnerer på nyhetsbrevene dine godt, vil du ha større kontroll over informasjonsflyten.

5. Native advertising
Tenk også på dette som en måte å promotere eget innhold fremfor virksomheten. Native advertising er et veldig godt virkemiddel for å optimere publiseringen, enten via sosiale eller digitale medier. Det er fremdeles ikke så vanlig, særlig her i landet, men det er ikke dermed sagt at det ikke er en god taktikk.

Kom i gang med vårt digitale PR-akademi nå og bli en sertifisert kommunikatør.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no