​MTG lanserer Viareal – satser på VR med ny app

MTG lanserer Viareal, en virtual reality (VR)-app som skal gi brukere i hele Norden interaktive opplevelser. Viareal vil tilby både eksklusivt VR-innhold og tilleggsmateriale til esport-eventer, MTG-innhold på både lineære TV-kanaler og strømmeplattformer – og ikke minst til globale sportsarrangementer. Allerede lørdag 3. juni kan Viareal-brukere se UEFA Champions League-finalen i VR for første gang.

MTG lanserer denne uken en splitter ny VR-app; Gjennom Viareal skal seerne kunne hoppe rett inn i det som skjer, enten det er et besøk i garderoben til sitt favorittlag eller en virtuell tur inn i MTGs mest populære egenproduksjoner. Eksklusive VR-opplevelser som blant annet ekstramateriale til store sportsbegivenheter som boksestevnet «Nordic Rumble» og ESL og DreamHacks’ globale esport-konkurranser er tilgjengelig i Viareal-appen i dag. Lørdag 3. juni sendes UEFA Champions League-finalen på Viasat 4, men for Viareal-brukere kan den også ses i VR for første gang.

Viareal vil også tilby originale VR-produksjoner skreddersydd for VR-plattformer og -headset. De første smakebitene finnes allerede i appen, som «Nordic Haute Route», en spektakulær reise fra Tromsø til Bodø med båt og ski, og «Norwegian Love», en historie om et par på kjærlighetstur som havarer og ender opp på en øde øy utenfor Tromsø.

- I MTG Norge jobber vi aktivt med å utvide bredden i våre produkter, og vi tror det ligger mye spennende i skjæringspunktet mellom innhold og teknologi. MTG er i stadig utvikling for å imøtekomme endrede brukermønstre hos publikum. UEFA Champions League-finalen er en spektakulær mulighet til å begynne å utforske denne teknologien, sier Morten Aass, administrerende direktør i MTG Norge.

For å akselerere utviklingen av det nordiske VR-miljøet vil MTG samarbeide med eksterne VR-produsenter for å lage originale Viareal-produksjoner, og på denne måten flytte grensene til mediet. MTG støtter også kreative utdanningsinstitusjoner i hele Norden som utdanner neste generasjons VR-talenter.

Digitaldirektør i MTG Norge, Trygve Refvem, jobber med innovasjon og utvikling og gleder seg til å teste ut mulighetene Viareal byr på:

- Viareal og VR-produksjoner illustrerer den teknologiske utviklingen vi ser rundt underholdning. I MTG Norge jobbes det med flere spennende prosjekter med både interne og eksterne krefter. Vi gleder oss til en enda sterkere fokus på innovasjon utover året.

Viareal er tilgjengelig via Google Play, App Store og Oculus Gear VR store, og er kompatibel med alle de nyeste Android- og iOS-enhetene og med Gear VR-kompatible mobiltelefoner.

• Viareal er det nyeste tilskuddet til MTGs VR-satsning.
  • Under Rio-OL i august 2016 var MTG den første kringkasteren i Norden som sendte sport direkte i 360 VR-format.
  • Champions League-finalen lørdag 3. juni blir også tilgjengelig i VR for Viareal-brukere.
  • I løpet av 2017 vil MTGs esport-selskaper, ESL og DreamHack, tilby live VR-sendinger fra 14 store esport-eventer, inkludert ESL ONE og Intel Extreme Masters-eventer. I mars genererte ESL-eventet i Katowice i Polen hele 340 000 startede VR-strømmer.
  • Viareal-plattformen er utviklet sammen med Digital Domain, et av de største produksjonsselskapene for visuelle effekter og digital produksjon, og en av MTGs teknologiske samarbeidspartnere for Viareal. Digital Domain-ansatte har fått sju Oscar-priser, blant annet tre priser for beste visuelle effekter («Titanic”, «I, Robot» og «Transformers»).

• Massemedia

• morten aass
  • viareal
  • mtg

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtiden for underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV og radio, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG er født i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').