Det nytter å hjelpe

Det nytter å hjelpe

I ni år har Nestlé vært en viktig bidragsyter til hjelpeaksjonen SAS Julefly som har til hensikt å hjelpe vanskeligstilte barn, unge og familier i Estland. Juleflyet har eksistert siden 1985, og har opp gjennom disse årene også bidratt med hjelp i Polen og Latvia.

Hva gjør Juleflyet?

De siste årene er det Estland, og spesielt et barnehjem i Tallin, som har vært hovedmottaker av Juleflyet sin hjelp. Aksjonen har to viktige fokusområder; å sende ned trailere med nødvendige varer og å besøke barnehjemmet i desember for å spre glede og håp til barn og unge.

Aksjonen er drevet av medarbeidere i SAS, men gjennom året får de også hjelp av ulike personer som bidrar på frivillig basis med blant annet innsamling av klær, salg av matkort og julekort, skaffe sponsorer etc. Takket være denne innsatsen kan Juleflyet sende ned flere trailere med sårt tiltrengte varer (hermetikk, klær, sko, skolesaker etc.) til vår samarbeidspartner i Tallin.

I tillegg til mange andre firmaer, har Nestlé bidratt med diverse varer som barnemat, frokostblandinger og sjokolade, og vi hjelper også med å samle inn klær og å selge salgsvarer hvor inntektene kommer de vanskeligstilte i Tallin til gode.

Hvem mottar hjelpen?

Juleflyets hovedsamarbeidspartner er Peeteli barnehjem i Tallin drevet av Mati Sinissar. Varene som sendes med trailere fra Norge blir sendt til Mati, som fordeler de innsamlede varene over tid. Deler av de innsamlede varene går til de som bor på barnehjemmet, men med Matis lokalkunnskap, blir også deler av varene tilgodesett andre trengende institusjoner og familier. Det finnes flere solskinnshistorier fra dette barnehjemmet hvor flere barn og unge har klart å se meningen med livet og skaffet seg jobb og en bedre fremtid for seg selv og sin nåværende og kommende familie.

Mørke historier

Som sponsor av Juleflyet, har flere ansatte i Nestlé fått være med ned til Tallin for å se hvem som får hjelpen, og for å være med på å gi litt juleglede til barna der nede. Jeg har fått være med på dette 3 ganger, og ikke visste jeg at etter en time med fly og 5 minutters busstur fra hovedstaden Tallin skulle jeg oppleve en så stor kontrast fra mine levevilkår her i Norge.

Her finnes det utallige triste familieskjebner som man har vanskeligheter med å forstå og å sette seg inn i. Jeg var med på en av bussene som besøkte fire forskjellige familier, og disse nære besøkene har virkelig gjort inntrykk på meg. Opplevelsene fra disse besøkene er vanskelig å beskrive, for når man kommer så tett inn på situasjonen er alle sansene berørt. Å se bilder kan være trist i seg selv, men når man i tillegg kjenner de sterke luktene, kjenner den bitende kulden og ser de tomme blikkene og håpløsheten direkte i øynene, ja da kjenner man det stikker i hjerterota.

Alkoholiserte foreldre og besteforeldre samt vold i hjemmet er et stort problem som mange av barna opplever. Heldigvis finnes det lyspunkt for mange av disse – ved hjelp av generøse gaver fra Norge og andre land gir barnehjemmet mange barn får et håp om en lysere fremtid. En ting er sikkert; alle klær, gaver og penger som blir sendt ned dit blir brukt på best mulig måte.

Refleksjoner

Julen er rett rundt hjørnet. For de fleste av oss betyr det intens jobbinnspurt, handling av julegaver, innkjøp av mat og storrengjøring.

Til tross for alt stresset i denne førjulstiden, er det viktig å huske på at vi har det utrolig godt her i Norge. Når stresset har lagt seg, kan vi nyte noen deilige juledager med god mat, familie og gaver.

Julen er også en tid for ettertanke, og vi vet i alle fall at vi kommer til å sende mange tanker til alle barna og ansatte i Peetelikirken og de mange fattige og hardt utsatte familiene i Estland.

Julehilsen fra Anette Torp og Per Steinar Iversen

Her kan du lese mer om SAS Julefly: www.juleflyet.com

Se film om juleflyet: https://www.youtube.com/watch?v=zTJu1TFTH74

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9