Gå videre til innhold
Nestlé inngår global lisensieringsavtale for Starbucks’ dagligvare- og storkjøkkenvarer

Pressemelding -

Nestlé og Starbucks samler verdens mest ikoniske kaffemerker.

Nestlé er stolte av å annonsere en avtale som gir selskapet globale rettigheter til å markedsføre Starbucks-produkter som tradisjonelt ikke selges i kaffebarene. Transaksjonen gir Nestlé en sterk plattform for fortsatt vekst i Nord-Amerika med en med ledende posisjon innen høykvalitets kaffe – både filterkaffe og porsjonskaffe. Avtalen gjør det også mulig for Nestlé å utnytte spennende nye vekstmuligheter i resten av verden med Starbucks sine premiumprodukter. Som en komplett leverandør av kaffeløsninger vil Nestlé akselerere veksten i flere land. De to selskapene vil arbeide tett sammen om innovasjons- og markedsstrategier for å få den beste kaffen til kaffeelskere over hele verden.

"Den nye globale kaffealliansen vil tilby Starbucks-opplevelsen til millioner av hjem verden over takket være Nestlés rekkevidde og gode omdømme," sa Kevin Johnson, konsernsjef i Starbucks. "Denne historiske avtalen er en del av vår løpende satsing på å fokusere og utvikle virksomheten vår for å møte nye forbrukervaner, og vi er stolte av å jobbe sammen med et selskap som er dedikert til våre felles verdier. "

"Transaksjonen er et viktig skritt for kaffevirksomheten vår, Nestlés fremste vekstkategori," sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. "Med Starbucks, Nescafé og Nespresso samler vi tre ikoniske merkevarer innen kaffe. Vi er glade for å ha Starbucks som vår partner. Begge selskapene har ekte lidenskap for fremragende kaffe og er stolte av å bli anerkjent som globale ledere for ansvarlig og bærekraftig kaffeinnkjøp. Dette er en flott dag for kaffeelskere rundt om i verden."

Som en del av transaksjonen vil Starbucks motta en kontantbetaling på 7,15 milliarder dollar for en bedrift som genererer en årlig omsetning på 2 milliarder. Transaksjonen inkluderer ikke overføring av anleggsmidler, noe som muliggjør en jevn og effektiv integrasjon. Nestlé forventer at virksomheten skal bidra positivt til resultat per aksje og organiske vekstmål fra 2019. Nestlés pågående tilbakekjøpsprogram av aksjer forblir uendret.

Om lag 500 Starbucks-ansatte vil bli en del av Nestlé-familien, og jobbe med eksisterende virksomhet og global ekspansjon. Virksomheten vil fortsatt være lokalisert i Seattle.

Avtalen er underlagt vanlig regulatorisk godkjenning og forventes å være sluttført i slutten av 2018. Avtalen inkluderer ikke drikkeklare produkter eller salg av produkter i Starbucks sine kaffebarer.

Emner

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 2,0 milliarder kroner (2016).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9