Nestlé samlet aktører fra hele Norden til diskusjon om bærekraftig emballasje

Nestlé samlet aktører fra hele Norden til diskusjon om bærekraftig emballasje

Hvordan kan vi øke bruken av resirkulert plast i matemballasje uten å gå på kompromiss med kvaliteten og trygghet? Det var temaet for et webinarsom ble arrangert i går av Nestlé Nordics og Norner, en global markedsleder på industrielle FoU-tjenester innen polymerer.

Tidlig i 2020 kunngjorde Nestlé en forpliktelse om å kjøpe opp til 2 millioner tonn resirkulert plast innen 2025 for å lede skiftet fra jomfruelig til ikke-jomfruelig plast i matemballasje. Dagens webminar, det første i sitt slag for Nestlé Nordics, hadde som mål å diskutere utfordringer og muligheter matindustrien står overfor i overgangen til resirkulert plastemballasje.

“Både oppslutningen og engasjementet var enestående. Vi lyktes med å samle over 120 deltakere, fordelt mellom de fire nordiske landene, med representanter fra bransjen, handelen, akademia og F&U, bransjeorganisasjoner, avfallsbransjen og politikere. I Nestlé mener vi at næringslivet skal være en positiv drivkraft i samfunnet, og samarbeid er en viktig katalysator – i så måte var dette et viktig skritt i riktig retning, sier Axel Heiberg-Andersen, moderator for arrangementet.

Birgitte Krenk, Nordic Head of Sustainability i Nestlé Nordics åpnet arrangementet ved å introdusere Nestlés klima-løfte og sa at Nestlé er forpliktet til å være et netto nullutslippsselskap innen 2050. Hun delte videre Nestlés konkrete tiltak i Norden for å redusere, gjenbruke og resirkulere plastemballasje.

Johannes Weber, European Affairs Manager i Nestlé, beskrev det nye politiske landskapet og hvordan EU arbeider for å oppnå karbonnøytralitet innen 2050. Han presenterte nåværende og kommende lovgivningsprosesser om emballasje og forskjellige tiltak for å redusere plastemballasje i unionen. Han la vekt på viktigheten av et helhetlig verdikjedeperspektiv; når et produkt er lansert på markedet, må det være mulig å resirkulere det overalt, og ikke bare i ett spesifikt land.

Ole Jan Myhre, markedssjef i Norner, diskuterte hvordan man kan oppnå kvalitet godkjent for matemballasje på resirkulert plast, og så på de ulike barrierene og muligheter industrien vil møte i overgangen.

Dr. Christian Detrois, Sustainability and Packaging Lead at Nestlé iEuropa, Nord-Afrika og Midt-Østen , presenterte hvordan Nestlé arbeider for å skape et marked for resirkulert plast til emballasje, og konkluderte med at etterspørsel skaper markedet. Nestlé er forpliktet til å kjøpe sin andel, og hjelpe til med å starte flere infrastrukturprosjekter. Detrois la også vekt på mattrygghet som den høyeste prioriteten for selskapet.

Presentasjonene ble fulgt opp av en Q&A-runde med høyt engasjement.

Nestlé gjør fremskritt mot å bidra til en avfallsfri fremtid og har forpliktet seg til at 100% av emballasjen selskapet benytter skal være resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025. Allerede har flere globale forpliktelser blitt inngått, inkludert eliminering av ikke-resirkulerbar plast. I 2019 var om lag 87% av selskapets totale emballasje i vekt og 66% av den totale plastemballasjen resirkulerbar eller gjenbrukbar.

For mer informasjon om hvordan Nestlé jobber for å bekjempe plastavfall: https://www.nestle.com/ask-nestle/environment/answers/tackling-packaging-waste-plastic-bottles

Emner

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional,  Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2018).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9