Sunnhet nedprioriteres i matboksen

Sunnhet nedprioriteres i matboksen

Bare en fjerdedel av norske foreldre oppgir at sunnhet er viktigst når de komponerer barnas matpakke. Det viser funn fra Nestlé Health Barometer, en fersk undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Nestlé i de nordiske landene.

– Matpakken er en sentral del av vår matkultur, og det er avgjørende for barnets trivsel og energi i løpet av dagen at matpakken passer til barnets behov. Med lange skoledager er det helt nødvendig sørge for at matpakken er sunn, slik at barna får energi til å kommen gjennom dagen, sier Susanne Wolff, Sunnhetsansvarlig i Nestlé Nordic.

For det er barnas smakspreferanser som styrer når matboksen skal fylles opp. 48 prosent av norske foreldre oppgir at de tillegger smak er viktigst, mens 25 prosent sier at hvorvidt maten faktisk er sunn veier tyngst, ifølge Nestlé Health Barometer.

– Selvfølgelig skal barna få med seg mat de syns smaker godt, hvis ikke kommer den i retur. Men at maten er sunn er avgjørende for barnets vekst og trivsel, og ikke minst for å få energi til å komme gjennom dagen. Studier har vist at hvis barn smaker mellom syv og ti ganger på mat vil de kunne endre smakspreferanser, så man må ikke gi opp for lett, sier Wolff.

Nestlé Health Barometer viser også at for mange foreldre er det tilfeldigheter hva som faktisk ender opp i matboksen. Hele 15 prosent av norske foreldre sier at hva de finner i kjøleskapet om morgenen avgjør hva de sender med barna på skolen.

Involvér barna i utformingen av matboksen

Svenske og finske barn får servert mat på skolen, mens i Danmark og Norge må de fleste barn ha med egen mat. Nestlé Health Barometer viser at norske foreldre er flinkere til å involvere barna i laging og sammensetning av egen matboks enn danske. 34 prosent av danske foreldre oppgir at de både lager matboksen og tar alle beslutninger om innhold. I Norge er tilsvarende tall 23 prosent. Det vanligste er at foreldrene lager matpakken, med innspill fra barna, men 31 prosent av de norske foreldrene lar barna aktivt være med når matboksen skal lages.

– Vi vet at hvis man involverer barnet i for eksempel å smøre matpakke og i matlaging, spiser de også i høyere grad maten. Det er samtidig en god anledning til snakke sammen om hvorfor kroppen behøver energi, sier Susanne Wolff.

Send med barna frukt

67 prosent av de spurte danske foreldrene med barn mellom seks og 15 år, sier at de sender med barna sine frukt og grønt på skolen hver dag, mens tre prosent sier at barna får frukt på skolen. Tilsvarende tall for Norge er 35 og elleve prosent. Kun 46 prosent av de norske barna får med andre ord frukt og grønt hver dag de er på skolen, mot 70 prosent i Danmark.

Om Nestlé Health Barometer:

Gjennom Nestlé Health Barometer tar Nestlé temperaturen på den nordiske befolkningens vaner innen ernæring, helse og velvære.

Denne utgaven av Nestlé Health Barometer ble gjennomført av analysebyrået YouGov. Intervjuene fant sted mellom 17. og 22. juni 2015, med totalt 4,060 CAWI-intervjuer av et representativt utvalg av nordmenn, dansker, svensker og finner mellom 18-74 år.

Emner

Nestlés historie i Norge går helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,3 milliarder kroner (2010).
For oss på Nestlé er Creating Shared Value (CSV) måten vi driver virksomhet på. Creating Shared Value betyr at vi må skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg må vi følge våre forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9