Venter stor vekst for pulverkaffe

Venter stor vekst for pulverkaffe

En rapport fra analysebyrået IMARC Group spår økt vekst for pulverkaffe på verdensbasis. – Ingen drikker så mye Nescafé som oss nordmenn, og nå følger særlig Asia etter, sier Angelika Rosenberg, kategorisjef for kaffe hos Nestlé Norge.

En ny rapport fra analysehuset IMARC Group viser at folk i verdens storbyer allerede drikker mye pulverkaffe – og mer skal det nå bli. Fra 2009 til 2016 vokste det globale markedet med 3,6 prosent i året, og frem mot 2022 er den årlige veksten ventet å øke til 5 prosent. I 2016 var totalmarkedet på 84 milliarder kroner.

Fersk kaffe er fortsatt mest populært blant verdens kaffedrikkere, men frysetørret og spraytørket pulverkaffe – eller instant kaffe – står stadig sterkere. Det er flere faktorer som driver veksten:

• Mange land opplever økende urbanisering, og kaffe blir et stadig mer populært sosialt samlingspunkt for unge i byene.
  • Pulverkaffe er raskt og enkelt og tilberede.
  • Tørket kaffe er billigere å transportere mellom land enn hele bønder, grunnet te XX
  • Innovasjon er ifølge IMARC en annen viktig vekstdriver, og nye produkter og konsepter med bedre kvalitet, aroma og smak, gjør at pulverkaffe smaker like nybrygget som filterkaffe.

– Som markedsleder på pulverkaffe, både globalt og i Norge, har vi et ansvar for å utvikle kategorien, sier Angelika Rosenberg, kategorisjef for kaffe i Nestlé Norge. – Det siste året har vi lansert en økologisk Nescafé Gull, og Nescafé Gull Rund – som er spesialtilpasset norske smakspreferanser. Samtidig har vi forbedret resepten på flere av våre eksisterende produkter og lansert maskinen Barista, som er spesiallaget for instant kaffe. Det har faktisk aldri skjedd så mye i segmentet som nå, forteller Rosenberg.

Nescafé er en global merkevare, men Norge er det landet i verden hvor Nestlés pulverkaffe står aller sterkest. Te er fortsatt den mest populære varme drikken i store deler av verden, men nå følger asiatiske land, særlig i Midtøsten, etter oss nordmenn, viser IMARC-rapporten.

Emner

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 2,0 milliarder kroner (2015).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9