Luis Cantarell, sjef for Nestlé i Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika.

Vil ha felles front mot europeisk overvekt

«Når opp mot 30 prosent av Europas befolkning er overvektig, har vi et problem, og det er på tide å løse det.» Det sa Luis Cantarell, Nestlés øverste sjef for Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika, under en konferanse i regi av Nestlé, verdens største mat- og drikkevareselskap, i Brussel i går.

I forbindelse med selskapets 150-årsjubileum, var mer enn 300 politikere og byråkrater samlet for å diskutere mat, bærekraft og utfordringer knyttet til ernæring.

Nestlé støtter det nederlandske EU-presidentskapets initiativ til å utvikle ny politisk plattform for å motivere næringsmiddelindustrien til å investere i sunnere produkter på tvers av EU.

«I dag har vi 28 ulike nasjonale løsninger på samme problem. Om vi kan erstatte disse med en sterk, langsiktig og felles politikk, vil vi kunne skape en helt annen grobunn for konkurranse som vil drive innovasjon innen ernæring», sa Cantarell.

I løpet av de siste to årene har Nestlé fjernet mer enn 8600 tonn sukker fra sine mat- og drikkevarer, i tillegg til 260 tonn salt og 440 tonn mettet fett. Selskapet vil om kort tid annonsere nye mål for det videre arbeidet.

På konferansen i Brussel ble bransjen utfordret til å utvikle og produsere matvarer tilpasset det 21. århundre, både med hensyn til nye spisemønstre og demografiske endringer.

I tillegg til å renovere den eksisterende mat- og drikkeporteføljen sin, vil Nestlé også møte utfordringene ved å utvikle ernæring som er personlig tilpasset gjennom Nestlé Health Science, som ble etablert i 2011. Selskapet forsker nå på hvordan genetikk og individuelle faktorer påvirker hvordan maten gir deg best effekt.

«Neste generasjon ernæring er forskningsbasert og personlig tilpasset, og kan spille en viktig rolle for å øke livskvaliteten blant befolkningen», sa Cantarell.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 1,9 milliarder kroner (2014).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9