Borgelig kaos i landbrukspolitikken

Pressemelding   •   jul 01, 2013 08:30 CEST

Blå landbrukspolitikk vil gi mindre norsk mat

Ifølge Norges Bondelag går de tydeligste politiske skillelinjene mellom KrF, SP, Ap og SV på den ene siden og Høyre, Venstre og FrP på den andre siden. Den blåeste modellen vil gi et landbruk som ikke drar nytte av ressursgrunnlaget i Norge og vil gi en nedgang i norsk matproduksjon. På borgelig side er dessuten sprikene store.

Vedlagt ligger en fullstendig oversikt over hva som skiller partiene i landbrukspolitikken til bruk i redaksjonene frem mot valget.

- En politikk som fører til økt import handler ikke om tilgang på delikatesser og spesialiteter, men om hvilke ressurser som nyttes i vår matproduksjon. Skal vi utnytte beiteressursene over hele landet – eller øke importen av fôrvarer? Vil vi fortsatt foredle kortreiste norske råvarer selv? spør leder av Norges Bondelag, Nils T. Bjørke

”Norsk matproduksjon står på spill – valget er ditt 9. september” er et av slagordene til Norges Bondelag i denne valgkampen. Høsten mat er et matvalg.