Nestleder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming og landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Kampanje fra Norges Bondelag

Onsdag 17. juni laserte vår nestleder Bjørn Gimming kampanjen på Bygdøy Kongsgård sammen med landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Kampanjen har som formål å få slutt på søppel og drikkebokser som blir slengt i veikanten og havner i fôret.

Nestlederen i Norges Bondelag, syns det er synd at folk slenger fra seg søppel uten å tenke over følgene.

Bønder gjør flere tiltak for å sikre seg mot metall og søppel i fôret. Likevel opplever vi hvert år at dyr må lide på grunn av noens ubetenksomhet. En liten bit metall er nok til å påføre ei ku stor innvendig skade.

- Jeg tror folk ville tenkt seg om en ekstra gang om de visste hva det faktisk kunne føre til. Det håper vi de vil gjøre etter å ha sett vår kampanje.

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad var også til stede under lanseringen. Hun har et sterkt engasjement på feltet.

- Dette er hver og en av oss sitt ansvar, dette har med dyrevelferden å gjøre. Boksene blir som barberblad, og det får helt dramatiske konsekvenser for dyra.

Budskapet fra ministeren er krystallklart. - Dette hører ikke hjemme noen plass, pant boksen!

Spesielt viktig i år

Hvert år mottar vi i Norges Bondelag henvendelser fra medlemmer, media og andre om drikkebokser og annet søppel som blir slengt i veikanten og til slutt ender opp i fôret og påfører dyr stor lidelse. Gjennom en landsomfattende informasjonskampanje ønsker vi nå å bevisstgjøre folk på hva som faktisk kan skje om de slenger boksen ut vinduet på bilen. Temaet er spesielt viktig i år som mange planlegger Norgesferie.

Kampanjeelementer

Kampanjen vil kombinere deling av plakater i sosiale medier med fysiske plakater som henges opp på rasteplasser og i butikker over hele landet. I tillegg vil vi jobbe med å løfte fram bøndenes egne historier og på den måten skape blest om kampanjen i media gjennom sommeren.