NRK-film viser dyrevelferdsbrudd

Pressemelding   •   jun 17, 2019 10:16 CEST

Disse grisene har det bra og får godt stell. De er ikke en del av filmen.

Onsdag denne uka ligger en film om svineprodusenter på sendeplanen til NRK Brennpunkt.

Norges Bondelag har sett et utkast til filmen. Filmen viser situasjoner der dyr blir dårlig behandlet, og grove regelverksbrudd.

– Handlinger hvor dyr behandles dårlig er uakseptabelt. Dyr skal behandles med respekt og regelverket skal følges, sier kommunikasjonssjef Lise Boeck Jakobsen.

Filmen er basert på skjulte opptak fra flere grisehus.

– Filmen vil skape et inntrykk av at det som vises gjelder hele næringa. Det er et bilde vi ikke kjenner oss igjen i. I Norge har vi mange flinke svinebønder som jobber hardt for at dyra skal ha det bra og være friske, sier Jakobsen.

Norges Bondelag er opptatt av at landbruket skal være ei åpen næring.

– Vi vil fortelle hvordan bonden jobber, og alle skal være trygge på at næringa tar dyrevelferd på alvor, sier Jakobsen.

Norges Bondelag arbeider for å bedre vilkårene for landbruket og synliggjøre landbrukets betydning for samfunnet. Bondelaget er partipolitisk uavhengig og den ledende organisasjonen for næringspolitikk og service i landbruket. Med 63.000 medlemmer, om lag 550 lokallag, 18 fylkeslag, gode politiske kontakter og høy faglig kompetanse er vi en sterk organisasjon.