NM gull til Dahle Flesjå og Vea Iversen

Gunn Rita Dahle Flesjå og Edvard Vea Iversen vant seniorklassene under dagens NM i Terreng Rundbane.

Flott sommervær og en spektakulær løype ventet rytterne under dagens Norgesmesterskap. I kvinner senior ledet forhåndsfavoritt Gunn Rita Dahle Flesjå oppskriftsmessig etter en av totalt 5 runder. Hun økte jevnt avstanden til Lene Byberg før hun var uheldig og punkterte:

-  Kroppen var litt sliten etter en tøff treningsperiode, så jeg forsøkte å kjøre safe hele veien. På neste siste runde fikk jeg en punktering og ble litt stressa. Heldigvis fikk jeg byttet hjulet og klarte å beholde ledelsen.

Gunn Rita kunne til slutt sykle inn til NM gull 57 sekunder foran Lene Byberg:

-  Det var en fin løype med tekniske elementer både opp og nedover. Det er selvsagt morsomt å vinne NM her hjemme. Nå gleder jeg meg til VM på Hafjell i starten av september, sa Dahle Flesjå målgang.

Lene Byberg syklet inn til en klar sølvmedalje og var godt fornøyd med sitt ritt:

-  Løpet gikk veldig bra. Jeg har nylig vært 4 uker på treningsleir i høyden. Det føltes litt tungt forrige helg, men nå det virker som om formen er på gang. Nå venter to verdenscupritt i Canada og USA før VM på hjemmebane, sa Lene Byberg.

Vea Iversen forsvarte mestertrøyen på imponerende vis

Unggutten Edvard Vea Iversen brakk håndleddet i mai og har ikke kunnet sykle på terrengsykkelen den siste tiden. Han viste imidlertid at han hadde gjort en solid treningsjobb til tross for skaden:

-  Jeg hadde håpet på pallen og hadde et mål om topp 5. Jeg måtte åpne hardt for å komme i tet og kjøre min egen fart i de tekniske partiene. Planen fungerte bra, og det er selvsagt utrolig gøy å vinne her i dag, sa en strålende fornøyd Edvard Vea Iversen etter målgang.

Bak syklet Ola Kjøren inn til sølv, mens Sondre Kristiansen tok bronsen.

Spurtoppgjør om gullet

I menn junior endte det med spurtoppgjør mellom Erik Nordsæter Resell og Erik Hægstad. Resell hadde ledet store deler av rittet og klarte å kaste seg foran team-kompisen i det de krysset målstreken. Bronsemedaljen gikk til Sigurd Salberg Pedersen fra TVK. Torjus Bern Hansen var en av forhåndsfavorittene i juniorklassen, men han har slitt med sykdom den siste tiden og valgte etter hvert å stå av dagens ritt.

Gabrielsen foran Sveen

Anne Gabrielsen og Marit Sveen i kvinner junior fulgte hverandre som skygger første halvdel av sitt ritt. Ut på siste runden fikk Sveen en punktering, noe som gjorde at Gabrielsen fikk den avgjørende luken hun trengte. Hun syklet dermed i mål til gull foran Sveen på sølvplass mens Lisa Sæterbø tok bronsen.

Kvinner senior:

1.  Gunn Rita Dahle Flesjå, Sola CK/ Multivan Merida

2.  Lene Byberg, Bryne CK

3.  Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, Halden CK/ Sepura XC Superior

Menn senior:

1.  Edvard Vea Iversen Lillehammer CK/CK/Team Lillehammer Powered by Sport 1 & Scott

2.  Ola Kjøren Stiftstaden SK Trondheim

3.  Sondre Kristiansen, SK Rye.

Kvinner junior

1.  Anna Gabrielsen, Asker CK

2.  Marit Sveen, Romeriksåsen SK/Merida NTG

3.  Lisa Sæterbø, TVK