Uttak: Verdens beste juniorlandslag klare for VM på hjemmebane

Norges Cykleforbund har tatt ut seks ryttere på Morgendagens Helter landslaget til VM på hjemmebane i Bergen. Tre av rytterne skal i tillegg til fellesstarten også sykle temporittet. Det norske juniorlandslaget er kommer til VM på hjemmebane ranket som beste juniornasjon i verden.

Tirsdag 19. september skal menn junior sykle sitt temporitt under VM i Bergen. Med regjerende Europamester på laget stiller vi med tre ryttere til start.

- Andreas som har vunnet mye temporitt og er i tillegg er regjerende Europamester på tempo. Derfor er kanskje dette den øvelsen Norge har størst forhåpninger om medalje på under mesterskapet. Søren kjører også bra tempoer med sølv i NM bak Andreas og femteplass i EM. Etter som vi har Europamesteren får vi en ekstra plass som gir oss en mulighet til å ta ut en ekstra rytter. Rett før EM var Olav kun to bak Søren på tempoen i Niedersachsen. Han har også vist gode takter på temporitt her hjemme. Alle tre rytterne kan på en maks-dag havne topp 10, sier landslagsleder Kai Lexberg.

Juniorenes VM fellesstart i Bergen er mer åpen, noe som kan passe Norge som har mange sterke ryttere å spille på.

- Vi leder Nations Cup (Verdenscupen) og har kjørt godt på veldig mange gode løp i år. Vi har kanskje ikke de sterkeste enkeltrytterne til enhver tid, men vi har sannsynligvis det sterkeste laget totalt sett. Det gjør at vi har mange ryttere å spille på underveis i VM fellesstarten. De seks uttatte er de seks som har tatt Nations Cup poeng og som var topp seks på NM. Slik sett var uttaket forholdsvis greit. Det er disse utøverne som har umerket seg mest gjennom sesongen, sier Lexberg.

Uttak Morgendagens Helter landslaget til VM tempoen menn junior i Bergen 19/9:

Andreas Leknessund, Ringerike SK
Søren Wærenskjold, Ringerike SK
Olav Hjemsæter, Glåmdal SK

Uttak Morgendagens Helter landslaget til VM fellesstarten menn junior 23/9:

Idar Andersen, Gauldal SK
Olav Hjemsæter, Glåmdal SK
Jonas Iversby Hvideberg, Fredrikstad SK
Andreas Leknessund, Ringerike SK
Søren Wærenskjold, Ringerike SK
Ludvig Fischer Aasheim, SP Rye Sykkel

Landslagsleder Kai Lexberg om de uttatte rytterne:

- Andreas har vært den rytteren som har jevnest og best resultater. To andreplasser sammenlagt i internasjonale etapperitt i tillegg sammenlagtseieren i Tour du Pays de Vaud i Sveits. Har vunnet alle tempoer han har kjørt med unntak av en. Ble europamester på tempo i Danmark.

- Søren har imponert som førsteårsjunior og har blant annet vunnet Niedersachsen sammenlagt. Han ble også nummer to i EM fellesstarten og nummer fem på EM tempoen. Den er av rytterne som normalt har den beste spurten av gutta.

- Olav har også en bra spurt og ble nummer to i Niedersachen etter Søren. En aktiv og kjøresterk ryttersom i tillegg stor lagspiller som gjerne ofrer seg for sine lagkamerater.

- Jonas har vært jevnt bra hele sesongen. Har etappeseier i Niedersachsen og ble nummer 5 i Paris-Roubaix. En kjøresterk rytter som gjerne hjelper sine lagkamerater der det trengs.

- Idar er første norske vinner i historien i Fredsrittet og er i tillegg regjerende Norgesmester. En uredd og offensiv rytter som er god i bakker og som vil trives godt i Salmon Hill.

- Ludvig er også førsteårs junior og har kjørt jevnt bra i hele år. Han er spesielt god oppover og er en god lagspiller inn i laget.

Kai Lexberg

Landslagsleder menn junior