– Vi har kommet langt i arbeidet med både opphavsrettsreform og med bevisstheten om kjønnsbalanse, men det er fortsatt mye igjen å gjøre, sier Jørgen Karlstrøm. Foto: Renate Madsen

Jørgen Karlstrøm valgt til visepresident i ECSA - European Composer & Songwriter Alliance

Tirsdag 19. februar ble Jørgen Karlstrøm, styreleder i Norsk Komponistforening, valgt til visepresident i ECSA Europas største organisasjon for opphavere. Han ble samtidig valgt til styreleder for ECF Committee (komiteen for kunst- og samtidsmusikk).

ECSA, som representerer over 30 000 komponister og låtskrivere, har de siste årene hatt stor innflytelse i det musikkpolitiske arbeidet i Europa og vært en drivkraft i utformingen av EUs opphavsrettsreform. ECSA bidro sammen med amerikanske kollegaer til at den største opphavsrettsreformen på mange tiår i USA, The Music Modernization Act, ble vedtatt i Kongressen i 2018. ECSA har videre dannet The Authors Group, der europeiske journalister, forfattere, regissører, dramatikere og musikskapere er inkludert. Gruppenes samarbeid har tydelig påvirket det kommende opphavsrettdirektivet, og vil jobbe fremover for gode vilkår for opphavere.

Norske og europeiske komponister arbeider stadig oftere på kryss og tvers av landegrensene i Europa. Da blir det enda viktigere at vilkårene på hele kontinentet er rettferdige og gode for alle. Det handler om økonomi, det handler om politikk, og om mulighetene til å skape musikk av alle slag, sier den nyvalgte visepresidenten.

Styret i ECSA består av ni medlemmer; de tre styre- og nestlederne i hver av komiteene APCOE (Popular Music), ECF (Art & Contemporary Music) og FFACE (Film and Audio-Visual Music). Alfons Karabuda (Sverige) ble gjenvalgt som ECSAs president og styreleder av APCOE. Han har hatt posisjonen i 10 år. Karabuda er for øvrig leder av SKAP – interesseorganisasjon for svenske musikkskapere, samt visepresident av International Music Council ved UNESCO i Paris. Som de første kvinnelige representanter til ECSAs styre ble Esther Gottschalk (Nederland) og Jana Andreevska (Makedonia) valgt til nestledere i ECF, komiteen for komponister.

– Vi har kommet langt i arbeidet med både opphavsrettsreform og med bevisstheten om kjønnsbalanse, men det er fortsatt mye igjen å gjøre. På begge områdene ligger Norge i front i utviklingen, og vi kan både bidra og lære i møte med våre kollegaer i Europa. Jeg er også veldig glad for at ECSA på denne generalforsamlingen vedtok en likestillingsagenda som forplikter, og vi tok viktige organisasjonsmessige steg i valgprosessen gjennom å synliggjøre og å velge kvinner til det styrende nivået i organisasjonen, forteller Karlstrøm etter årets vedtak i ECSA.

ECSA ble stiftet i 2006, da de tre organisasjoner APCOE, ECF og FFACE slo seg sammen. Organisasjonen representerer opphavernes nasjonale interesseorganisasjoner i hele Europa (per er i dag 49 medlemsorganisasjoner fra 25 land) og inkluderer alle musikalske sjangere.

ECSAs hovedoppgave er å forsvare og fremme komponister og låtskriveres rettigheter. De forhandler i dag med EU og større aktører i musikkbransjen om transparens, rettferdige vilkår, ytringsfrihet og opphavsrett.

Norsk Komponistforening er i stadig vekst, både i antall medlemmer og i representasjonen av kunstnerisk mangfold og genrebredde. Våre medlemmer skaper lydkunst, installasjoner, orkestermusikk, kammermusikk, kor- og vokalmusikk, elektronisk musikk, performance, støy, jazz, scenisk musikk og filmmusikk. Norsk Komponistforening er medlem av den europeiske komponistorganisasjonen ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).