Kunstnerne er i ferd med å miste rettigheter og innflytelse

Regjeringen er i ferd med å endre kunstnernes stipendordning slik vi kjenner den; forhåpentligvis klarer opposisjonspartiene på Stortinget å stanse en total ødeleggelse.

De alternative statsbudsjettene til flere av opposisjonspartiene på Stortinget gjenspeiler en forståelse for at kunsterøkonomien må prioriteres, og en vilje til å løfte kunstfeltet økonomisk gjennom tiltak som kan styrke kunstnernes inntekter fra skapende arbeid. Det viser seg svært viktig nå som vi er i ferd med å miste både rettigheter og innflytelse.

Regjeringen vil frata kunstnerne oppnevningsretten til stipendkomiteer, altså de som besitter mest kompetanse på kunstfeltet. Per i dag finnes 24 komiteer som vurderer søknader innenfor sine respektive områder. Nå vil regjeringen sammenslå flere av disse.  Også kontrollen over kvotefordelingen av stipend skal flyttes – fra politikerne til Utvalget for Statens kunstnerstipend. Med andre ord: Regjeringen har ignorert kunstnerorganisasjonenes forslag til justeringer av dagens ordning, og heller valgt å gå i gang med en totalendring.

Sammen med de andre kunstnerorganisasjonene som utgjør Kunstnernettverket, har Norske Billedkunstnere bedt om innsyn i korrespondansen mellom kulturdepartementet og Statens kunstnerstipend. Departementet har nylig bedt om en framdriftsplan for gjennomføring av tiltak basert på anbefalinger fra utredningen til Utvalg for statens kunstnerstipend og garantiinntekter, som ble gjennomført i 2016. Her er er en rekke konkrete endringforslag som får vesentlig betydning for gjennomføringen vi nå faglig verner om, og som vil skade kunstfeltet betraktelig.

På oppdragslisten står blant annet følgende punkt som kunstnerorganisasjonene oppfatter som en trussel mot fagkompetansen på feltet : “Komiteer innen feltene litteratur, visuell kunst, scenekunst og musikk slås sammen”.

Relatert til endringen av stipendkomiteene ber departementet videre om at utvalget utarbeider og redegjør for følgende punkt: “Prosedyre for hvordan utvalget foretar kvotefordelingen etter innspill fra kunstnerorganisasjonene”.

Et viktig prinsipp for kunstnerorganisasjonene er at kvotefordelingen beholdes av politikerne, og ikke overføres til Kulturrådet. Det er fordi kunstnerorganisasjonene som er høringsinstans for kvotefordeling årlig, ikke skal måtte drive politisk påvirkningsarbeid mot det armlengdes-organet Kulturrådet er. Det skal rettes direkte til politikerne, slik som i dag.

Norske Billedkunstnere har nå jevnlige møter med opposisjonspartiene – sammen med andre representanter for Kunstnernettverket – for å informere om konsekvensene av regjeringens handlinger – at fagligheten på feltet utvannes og at kunstnerne fratas rettigheter.

Fagfellevurderingen står også i fare når et utvalg på fem personer skal ta over oppnevningsretten som tidligere lå i hendene på organisasjoner med til sammen 29 000 medlemmer. Blant flere argumenter for hvorfor oppnevningsretten bør ligge hos kunstnerne er dette: Hvordan kan et utvalg på fem personer inneha den kunstfaglige kompetansen som alle landets kunstnerorganisasjoner besitter? Det er vanskelig å se dette som annet enn et forsøk på avdemokratisering, uansett hvor ofte kulturministeren hevder det motsatte.