«Girl Power» av  Linn-Mari Staalnacke. Foto: Vegard Kleven/ NBK
«Girl Power» av Linn-Mari Staalnacke. Foto: Vegard Kleven/ NBK

Med «Girl Power» (2017) utforsker Linn-Mari Staalnacke hva det betyr å avbilde sterke kvinner

Det perfekte er kjedelig.

– Bildet ble til gjennom samtaler jeg har hatt med venner fra andre land om kvinners «plass» og rolle i de forskjellige samfunnene. Vi skandinaviske jenter har mye større space til å uttrykke hva en kvinne kan være, siden vi lever i et samfunn som ikke har de samme kjønnsrollemønstrene og plikter tilknyttet disse som de fortsatt har en del andre steder. Eller i mesteparten av verden, kan man vel kanskje si. Jeg føler meg så heldig som er født i dette landet med denne friheten. Jeg passer ikke godt inn i en boks, og det er jeg ikke alene om. Det er vel derfor jeg synes det er viktig å se verdien av å snakke om dette bevegelsesrommet. Ikke minst for at man ikke skal glemme alle de andre som ikke lever med dette privilegiet. Da synes jeg det er pussig at kvinner alltid er portrettert som vakre, myke, yndige, som om de er damene til noen – de er mye mer enn det. Kvinner er folk, ikke marsipanfigurer. Kvinner er ikke ensformige. Så jeg malte nakne aggressive kvinner, som poserer, som i et fotografi, eller som i et bandbilde. Jeg synes det er fint å vise kvinner som krigerske og brutale. Jeg kjenner mange kvinner som klarer alt!

Les hele saken på Norske Billedkunstneres nettside.

• Linn-Mari Staalnacke (f. 1983 i Hammerfest, bor i Oslo) er utdannet ved blant annet Gerrit Rietveld Academie (2008–2011) i Nederland.
  • Hun arbeider hovedsakelig med maleri og tegning, og motiver av menneske- og dyreliknende skikkelser er gjennomgående. Motivene viser ofte fragmenter av skog-, jungel- eller slettelandskap med okkulte scener i grenseland mellom humor og horror.
  • Staalnacke har vist arbeider i både Norge og internasjonalt, sist ved Galleri LNM i Oslo, Ramsalt i Bergen og Ayumi Gallery i Tokyo.
  • Hun er også involvert i kunstnerduoen Blood & Death med Ask Holmen.

Kontakt Katrine Sviland (pressekontakt for Høstutstillingen og kommunikasjonsrådgiver i Norske Billedkunstnere) for mer informasjon:

E-post: katrine@hostutstillingen.no
M: 938 83 600