Fra To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself (2018) KORO-prosjekt ved Ullersmo og Eidsberg fengsel med avstøpninger av merker i veggene. Foto: Istvan Virag.

Velkommen til lansering av Billedkunst nr. 1 2019: Fjerne – samtale med Liv Bugge

Årets første utgave av Billedkunst handler om å fjerne og lanseres på Black Box teater tirsdag 26. februar. Kunstneren Liv Bugge (f. 1974) er intervjuet både i papirutgaven og er med i en samtale denne kvelden.

Bugges kunstprosjekt To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself (2018) utgjør en svært sammensatt og interessant optikk for å se på forskjellige nivåer av det å fjerne noe. Prosjektet består av avstøpninger av merker laget av innsatte i Ullersmo og Eidsberg fengsel: skrapemerker, tegninger, uttrykk for voldsomhet, omsorg eller aggresjon. Merkene er laget av mennesker staten har tatt vekk fra det åpne samfunnet, individer som har fått fjernet sin frihet. Dette er merker i fengselsarkitekturen – i vegger, dører, bord – som vanligvis, fra det offentliges perspektiv, vil være enten hærverk eller uinteressante manifestasjoner av den innestengte kroppens markeringsbehov. Om ikke Bugge tok vare på dem ville de derfor sannsynligvis blitt fjernet av fengselsvesenet. Arbeidet tar altså vare på noe igjennom kunsten som ellers ville blitt borte. Samtidig er avstøpningene fjernet fra allmennheten siden kunsten er satt tilbake i fengslene de opprinnelig ble laget i. De er primært tilgjengelige for fangene selv og fengselsvokterne. Derfor kan vi videre spørre: Og hva slags rolle spiller kunsten i dette dobbeltspillet mellom loven og samfunnet, synlighet og usynlighet? Hva betyr i det hele tatt alle disse nivåene av fjerning?

Billedkunst samtaler med Liv Bugge om kunsten og det å fjerne – og med dette lanseres også årets første nummer av bladet.

Dørene åpner klokken 17.30, og samtalen varer fra 18.00–19.00. Glass med leskende dråper kan kjøpes i baren. Festen fortsetter på Oslovelo ved Birkelunden fra 20.00, for de som ønsker å bli med videre.

Håper du har lyst til å komme – vi gleder oss. Velkommen skal du være!

Meld deg på Facebook-event

www.billedkunst.no

Når vi handler forandrer vi verden. Kanskje bare i liten skala, men likevel: Små justeringer kan føre til store innsikter og omfattende endringer. Også kunst er handlinger; kunstnere former et materiale og bearbeider ideer gjennom verkene som skapes. Verkene manifesterer en horisont hvor verk og kunstner i dialog med andre kunstnere, andre verk. Men kunst utgjør også et bredere handlingsrom; den griper inn i samfunnet, i politikken og livet. Billedkunst mener det er viktig å ha et blikk for hvordan kunstneriske handlinger kan være etisk eller politisk betydningsfulle og hvilke synsvinkler som blir tilgjengelig gjennom den kreative prosessen. I år skal Billedkunst ta for seg fire handlinger med et blikk for både kunsten og verden: fjerne, måle, grave og spleise.