Admir Batlak får Norske Kunstforeningers debutantpris 2020 for de tre skulpturene A New Tomorrow 2, 3 og 5. Foto: Jannik Abel.

Admir Batlak er årets debutant på Høstutstillingen

Admir Batlak får  Norske Kunstforeningers debutantpris 2020 for de tre skulpturene A New Tomorrow 2, 3 og 5.

«Årets debutantprisvinner utfordrer oss med tre skulpturer som er vanskelig å sette i bås, og som forteller med flere stemmer samtidig», heter det i juryens begrunnelse.

Norske Kunstforeningers debutantpris er på 50 000 kroner, og blir hver år tildelt en kunstner som er debutant på Høstutstillingen.

«Juryen er imponert over presisjonen og den store sansen for material, både som estetiske og meningsbærende element. Årets debutantprisvinner har konstruert tre nærmest utenomjordiske skikkelser, som balanserer hårfint mellom det gjenkjennelige og det fremmede, det stille og voldsomme, det formale og fortellende, og mellom skaping og konstruksjon. Skulpturene er like tvetydige som de er finstemte, og makter å være både mote og kunst på en og samme tid».

Admir Batlak. A New Tomorrow 2, 3 og 5 (2019). Skulpturer (tekstil, PVC, fjær, vliesofix og hardware). Foto: Vegard Kleven / Norske Billedkunstnere.

Juryen til debutantprisen fremhever også den frie innsendingen til Høstutstillingen, som er med på å tøye kunstbegrepet «som både kan være ufattelig raust, men likevel snevert — og utstillingen viser oss at det, som i Admir Batlak sitt tilfelle, kan være mange veier inn til kunsten».

Tildeling av Norske Kunstforeningers debutantpris tildeles under åpningsarrangementet lørdag. 19. september.

––

Admir Batlak
(f. 1982 i Mostar, Bosnia-Hercegovina) bor i Oslo og er utdannet klesdesigner fra Istituto Marangoni i Milano. De siste årene har han først og fremst virket i kunstfeltet. Batlak har vist arbeider ved blant annet Galleri Riis (Oslo), Munchmuseet (Oslo), Kunstnerforbundet (Oslo) og 1857 (Oslo). Verkene hans er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustri- museum og Stavanger kunstmuseum.

Juryen for prisen har bestått av:

• Øyvind R. Kvarme, nestleder i Norske Kunstforeninger
  • Cathrine Terese Persson, daglg leder/intendant, Bodø Kunstforening
  • Ida Haugland, gallerileder for Ålesund Kunstforening/Khåk Kunsthall
  • Espen Diethrichson, leder for Den Nasjonale Jury/Høstutstillingsjuryen

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.