Kjetil Røed. Foto: Privat

Kjetil Røed blir redaktør for Billedkunst

– Fundamentet av Billedkunst har vært, og skal fortsatt være, å jobbe for kunstneres rettigheter og gjøre denne gruppen synlig i samfunnet. Nettopp derfor er det også viktig, mener jeg, å gi plass til forskjellige typer vurderinger av hva kunstens verdi faktisk er, sier den påtroppende redaktøren.

Kjetil Røed (43) er utdannet i filosofi og allmenn litteraturvitenskap. Han har i en årrekke jobbet for flere norsk aviser og tidsskrifter, blant annet Morgenbladet, Klassekampen, Kunsthåndverk, NUMER, Frieze, Artreview, artforum.com og Aftenposten. Han har vært kunstkritiker i Aftenposten siden 2011. Over nyttår tar han over for Gaute Brochmann i Billedkunst, som selv er ny redaktør i Arkitektur N.

– Vi lever jo i en tid hvor tanken om kunst som næring er i ferd med å kuppe forståelsen av kunst blant enkelte politikere, noe som gjør det ekstra viktig å belyse hvilke andre verdier kunsten er bærer av. Jo flere som har et begrep om kunst som noe som angår dem, jo bedre synlighet vil både kunst og kunstnere kunne få, sier Røed.

Styreleder for Norske Billedkunstnere, Hilde Tørdal, er svært fornøyd med ansettelsen.

– Kjetil Røed er en etablert kritiker, og har i årevis vært en tydelig og uredd stemme i det visuelle kunstfeltet. Vi synes det er veldig stas at han takket ja til denne jobben. Det blir ikke bare spennende for Billedkunst som fagblad, men for Norske Billedkunstnere som organisasjon, sier hun.

Med kritikken under press i de store mediene, ønsker den påtroppende redaktøren å gi den god plass.

– Men jeg ønsker meg flere synsvinkler på kunsten enn det velkjente kritikerblikket. Kunstfeltet må tørre å utvide horisonten og kunne se på kunsten i en større sammenheng – også låne øre til flere enn de tradisjonelle kunstekspertene. Dernest kunne jeg tenke meg å titte nærmere på kunstformer som ofte oversees eller befinner seg i randsonen av "det etablerte", sier han.

– Om vi hever blikket litt har jeg som overordnet mål å nå flere lesergrupper – og jobbe for at Billedkunst i enda større grad skal bli et blad for flere enn spesielt interesserte. Diskusjonen av kunstens verdi vil stå sentralt her, siden den, mener jeg, angår samfunnet som sådan og ikke bare kunsten selv.

Kategorier

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.